maanantai 8. toukokuuta 2023

J. R. Aspelinin kadonnut työ

 


Ylläolevalla kuvalla valtionarkeologi J. R. Aspelinin kesähuvila oli osa katsausta "Kansallisten merkkihenkilöiden asuntokuvia" sanomalehtimiesliiton albumissa Suomalainen II (1910). Kiitos Jan Strangin selvitystyön, tämä Salmensuun huvila on sijoitettavissa nykyisen Laajasalontien katveeseen Kuukiventien paikkeille. Venerannasta löytämänsä esineen dokumentointiin Aspelin puolestaan kontekstoi, että paikka oli "Hertonäsin laivasillan kohdalla, Vanhasta kaupungista muinoin Botbyn lahden kautta itään vievän laivareitin varrella." 

Isäntänsä sanelun mukaan kerromme siitä seuraavaa: "’Salmensuu’, joksi olen kesäpaikkani nimittänyt, sijaitsee valtavimmalla kohdalla Degerön mantereenpuolisen ulapan rannalla Herttonaisten sillan päässä. V. 1884, kun minä sen hankin itselleni, oli siinä matala, latomainen pieni rakennus, johon sitten saman vuoden kevättalvella rakennutin lisää päätymuodostuksen ristipäätyineen ja verantoineen. 
 
Ympäristön rantavierteissä on Viaporin perustuksen aikoina syntyneitä kalkkikivenmurroksia. Se on historiallisesti tunnetun Herttonaisten kartanon maalla, joka kartano aikaisemmin on ollut Viaporin rakentajan Ehrensvärdin ja sen luovuttajan Cronstedtin hallussa. 
 
Tullessani Salmensuun isännäksi minua viehätti muudan työ, johon lapsuuteni aikana Vetelin pappilassa olin tottunut, ja ryhdyin sijoittelemaan kiviä paljaalta niemeltä kiviaidaksi alueeni ympärille ja käytävien syrjiksi sekä olen aina siitä pitäen ollut huvitettu tuontapaisesta kesäpuuhasta vähinä lepoaikoina, joita olen Salmensuussa voinut viettää."

Huvilaa ei enää ole ja tuskin kiviaitaakaan. Miten mahtaa olla kalkkikivenmurrosten kanssa? 

Ei kommentteja: