Viime lauantaina huomasin, että SVT:n uusi lasten historiasarja Världens värsta Kungar oli käynnistynyt ensimmäisellä jaksollaan ja lähti pyörimään SVTPlayssa Suomessakin. Olin jo aikaisemmin nähnyt YouTube-lyhennelmän, jota kommentoin Twitterissä "Historia on kuin se kirjoitetaan. Varmasti löytyy jostain Kaarle IX:stä (varhaisempi) esittely, jossa Mooseksen lain soveltaminen ja reipas verenvuodatus nähdään kuninkaan hyvinä puolina." En siis kiinnittänyt mitään huomiota noitavainon mainitsemiseen enkä ruutuun, jossa oli "melko selvä" virhe: "De svenska häxprocesserna tog fart år 1668 under Karl IX:s regering."
Mutta olin niin otettu siitä, että lapsukaisille kerrotaan jotain 1600-luvusta, että en herännyt virheeseen edes jaksoa katsoessa. Keskityin ensin kuuntelemaan mainitaanko nuijasota (ei) ja sitten huomioni vei pellemäistä kuningasta käyttävän kerrontatavan arviointi. Ja olihan noitavainoilla jotain tekemistä Mooseksen lain kanssa?
Seli-seli. Vaikka höristin korviani, kun puhuttiin noitien polttamisesta (implisiittisesti elävänä), tajusin fiban vasta eilen illalla ruotsalaisten twiiteistä, jotka aloitti Den Arga Historikern toteamalla ylemmästä kuvasta "Det gäller att hålla I på rätt sida om X! Och nog regerade Karl XI 1668, men det var väl knappast han som trettonåring som skruvade upp farten i häxprocesserna. Skräpning @svt"
Faktoider huomasi, että molemmat kuvan virkkeet löytyivät samassa muodossa Wikipediassa, jossa kuitenkin oli kuninkaan järjestysnumero oikein. Hän totesi (täysin oikein), että "Kollade avsnittet och det är inte ett enstaka tryckfel. De sätter in Karl IX som huvudskurk, med 1668 och andra anomalier. Även för en lattjo barnproduktion som uppenbarligen inte är gjord för att tas på allvar så har
@svt schabblat bort sig här. V v korrigera."
@svt schabblat bort sig här. V v korrigera."
Meriselitykset julkaistaneen aikanaan. Tarkistin jakson tekijätiedot ja (vähemmän yllättävästi) "Historiskt sakkunnig" on ollut (jälleen) Dick Harrison.
Läksy: ihan sama mitä katsoo tai lukee, kriittisyydestä ei saa luopua ja se pitää pystyä kohdistamaan yhtä aikaa faktoihin ja kerrontatapaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti