Vedoten Anthony D. Smithiin Jutila totesi, että kansa(kunta)a määrittää osaksi yhteiset myytit ja historialliset muistot. Mutta painotti, että kansakunnilla ei ole yhteistä muistia vaan historiallisia kertomuksia ja myyttejä. Kansallisissa historiallisissa kertomuksissa tapahtumia yksinkertaistetaan. Esittämällä kansakunnat yhtenäisinä historian toimijoina. Joko kokonaan hyvinä tai pahoina. Vastarintana näille kertomuksille toimii muistitieto ja akateeminen (!) historiantutkimus. (Aarno Karimon piirros ote Ampiaisen 13/1910 kannesta)
Esimerkkinä historiankäytöstä oli tietenkin viime sodat ja erityisesti niiden uuspatrioottinen tulkinta, jossa korostetaan Neuvostoliiton hyökkäyksestä syntynyttä talvisotaa ja vuoden 1944 torjuntavoittoa sekä erillisrauhaa. Muut vaiheet vaietaan. Yksi yleisöstä kommentoi "kuka tuollaista luulee, onhan ne kirjoissa". Mutta vierestä jossain opettajana toimiva todisti koulukirjojenkin tuottavan tällaista kuvaa tapahtumista. Hänen oppilaistaan "puolet" ovat kokeessa sitä mieltä, että sekä talvi- että jatkosota olivat puolustussotia ja Suomi voitti molemmat sodat.
Jutilan pääfokus oli siinä miten viittaukset sotiin olettavat, että kaikki sotineet miehet olivat suomenkielisiä, heteroita ja ev. lut.-kirkkoon kuuluvia. Juutalaisista taistelijoista puhuttiin viimeksi viime viikon antisemitismiluennolla, joten kuuntelin "joo, joo"-fiiliksellä. Tataarit, romanit, homoseksuaalit,... Mutta Jutila oli säästänyt (johan minä kehuin pedataitoja?) viimeiseksi minulle (ja ehkä muillekin) yllättävimmän vähemmistön eli venäjänkieliset.
Seuraavan kerran kun puhutaan talvisodan hengestä yritän muistaa kääntää sen yhtenäisyydeksi ja johtajien kyseenalaistamattomuudeksi ennen viestin muuta tulkintaa.
Historiatietoisuudesta ja -politiikastakin on ollut varastossa opinnäytelinkkejä (yms.) niin kauan, että läiskäsen ne tähän vaikka vasta eilen oli linkitystä viimeksi. Suurin osa Ruotsista, missä miettimisen aihetta siinäkin.
- Jensen, Mats: Rasism, missnöje och ”Fertile Grounds”: Östergötland Sverige jämförs med Birkaland Finland. Sverigedemokraterna vs Sannfinländarna
- Brunnhage, David: I döda kungars sällskap : Historiebruk och historiemedvetande kopplat till Sverigedemokratisk ungdom på Facebook mellan 2010-2014
- Tägt, Amanda: Historiebruk i valrörelsen : En jämförande analys av Stefan Lövens och Fredrik Reinfeldts tal under valrörelsen 2014
- Colombo Lazzari, Tiago: Discourse and myth in contemporary Russia: the Great Patriotic War and the Victory Day narrative
- Stöckell, Tuula: Teoksen Istorija Rossii XX vek Venäjällä herättämä keskustelu toisesta maailmansodasta ja Neuvostoliitosta
- von Boguslawski, Julia: Harmoni, ekologi, tradition : historiebruk inom suomenusko, en modern hednisk tro i fornfinsk anda
- Lind, Ida-Lotta: Minnet av en gammal, död författare. Historiebruk, narrativa tekniker och associativa ordfält i litteraturhistoriska texter om Elmer Diktonius, av Thomas Warburton och Jörn Donner
- Evaldsson, Sara & Jörnborn, Jens: "Det är mest om Norden, för det var ju där allt hände": Elevers identitetsskapande i den svenska skolans historieundervisning
- Berzén, Lucas: Vilken historia förmedlas?: en läromedelsstudie om Skånes nationsskifte
- Karlsson, Oskar: Att tänka om det förgångna: En undersökning av lokalhistorians roll i undervisningen i låg- och mellanstadiet
- Eriksson, Madeleine: Forsmark och den lokala historien som bidrag till historiemedvetandet
- Fredrik Svensson: En oviss framtid. Vart går allmänheten idag för att uppleva och lära sig historia och vart går den imorgon?
- Kobiałka, Dawid: Between what is presented and how is presented : historical re-enactment through popular culture
- Swahn, Kristoffer: Tingens dragningskraft: En undersökning i hur samlare brukar historia
- Tolonen, Hannu: Sukkapuikkoja ja sifonkihuiveja : dualismi suomalaisten naisten 1950-luvun nuoruusmuistojen historiakuvassa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti