Lauantaina oli aika perinteiselle kesäyliopiston bussiretkelle. Järjestäjät olivat vaihtuneet ja me veteraanit kyselimme toisiltamme "Kuis ny tällee?". Monet kaipasivat aiemmin jaettua paperista kohdeselostusta, joka teki retkestä hieman kurssimaisemman.
Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Paraisten kirkko, jossa saimme opastusta sekä paikalliselta (papilta?) että retkemme paikaallisoppaalta Aaro Söderlundilta. Molemmat kyseenalaistivat monipuolisin perustein Markus Hiekkasen "yhden päivän" vierailun perusteella tekemän ajoituksen 1400-luvusta ja kannattivat 1300-lukua.
Kirkko ei ollut aivan suorakulmainen ja rakennusvaiheita oli mutkista tulkittu. Söderlundin mukaan rakennustyöt olivat topanneet 1480-luvun islantilaiseen tulivuorenpurkauksen aiheuttamiin sääilmiöihin. Tästä täytyy joskus hakea lisätietoa.
Sisällä oli todella hienoa tiilityötä, joka oppaiden mukaan viittaa pohjoiseen Saksaan. Maalauksista vain osa oli säilynyt, mutta näyttivät hienoilta nekin.
Simonkylän lukuisista haudoista tarkistimme pronssikautisen röykkiön Kiuasvuorella. Söderlund selitti nimen juontuvan kesäpäivän lämmittämien kivien vesihöyrystä iltasateessa. Minä olen luullut, että pelkkä kiuasmainen ulkonäkö riittäisi. Muuta Söderlund ei röykkiöstä (kuulleni) sanonutkaan vaan käsitteli ilmastonhistoriaa esihistorian käänteiden selittäjänä.
Nauvon vierassatamassa nautitun lounaan jälkeen ehdin omatoimisesti tutustua Nauvon merenkulkutaloon. Sen kesänäyttely kertoi Operaatio Pinatovasta, jossa Suomen ja Neuvostoliiton rauhanteon jälkeen Neuvostoliitto vaati käyttöönsä pieniä (pienehköjä?) aluksia saadakseen sotilaita ja varusteita Hiidenmaalle ja Saarenmaalle, jotka edelleen olivat saksalaisten hallussa. Yksityishenkilöiltä takavarikoitiin aluksia ja suomalaiset kuljettivat ne Viroon, jossa sitten tekivät vaadittuja kujetuksia. Ainakin kerran saksalaisten tulittaminakin. "Moni laiva ei palannut Hankoon ja useita miehistön jäseniä kuoli operaation aikana."
Merenkulkutalo, jossa oli myös perusnäyttely merenkulun historiasta, oli aivan Nauvon kirkon vieressä. Tässäkin kirkossa osaavalla opastuksella rakennusvaiheet erottuivat seinistä.
Jatulintarhan muoto antoi Söderlundille ponnahduslaudan kansainvälisyyteen ja hän kertoi meille linja-autossa lyhyen version Gilgamesh-tarusta, jonka vedenpaisumustarinan Nagu voisi olla Nauvo?! Jos tunnetumman Mustanmeren maakannaksen tuhoutumisen tilalle otettaisiin Itämeri ja Tanskan salmet. Ottikohan joku tämän tosissaan? Ainakin Söderlundin kuvainnollinen ilmaisu (?) aiemmin päivällä Thomas Malthusin käynnistä Suomessa herätti hämmennystä.
Päivän viimeinen kohde oli Kaasivuori, jonka kansainvälisesti vaatimattomasta 64,3 metrin korkeudesta näki kymmenien kilometrien päähän. Söderlund kertoi lähietäisyyden saaresta värikästä merirosvotarinaa, jonka alku ja ajoitus jäi minulta kuulematta. Italialaisen matkaajan latinaksi kirjoittama selostus oli löytynyt jonkun lattian alta?
Vanha kunnon retkipruju kirjallisuusviittein olisi tehnyt luotettavamman vaikutuksen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti