Kuudes osio esitteli 1900-luvun opetuskaapiston, jonka oli kehitellyt Philadelphiassa toiminut "kaupallinen museo" palvelemaan kaupungin ulkopuolella asuvia oppilaista. (Kuva Independence Seaport Museum, Flickr CC BY-NC-ND 2.0)
Kyse ei ollut menneisyyden esittämisestä vaan valmistautumisesta tulevaisuuteen tutustumalla erilaisiin raaka-aineisiin ja tuotteisiin. (Muistiin palasi Kalle Kallion esitys, jossa puhuttiin jostain samantapaisesta amerikkalaisesta laitoksesta. Samasta?)
Luennoitsijat esittelivät hartaudella tuotenäytteitä sisältäviä laatikoita, mutta minulta taisi mennä pointti ohi. Eikä se valjennut harjoitustehtävässäkään, jossa piti tehdä virtuaalisesti oma laatikko opetuskaapistoon. Käytin Pinterestiä pitkästä aikaa ja kokosin salmiakista kuvia, joiden esittämät asiat voisivat olla laatikossa. Paitsi ei jäätelö.
Keskustelukysymyksessä piti valita museo, jossa on käynyt, kertoa sen tavoitteet ja miettiä miten tavoitteet vaikuttavat sen tapaan järjestää ja esittää esineitä. Ei maailman vaikein kysymys, mutta tehtävämaratooni alkoi tuntua jo aivoissa jne. ja yritin kelata mahdollisimman yksinkertaista museota kuvailtavaksi.
Päädyin Helsingin työväenasuntomuseoon. Pyrkii käsittääkseni esittämään työväenluoka asumista ennen vanhaan. Tekee tämän kalustamalla eri aikojen ja erilaisten perheiden asuntoja autenttiseen ympäristöön.
Huh. Laiskottelu otettu kiinni ja seuraava osio julkaistaan vasta kun päivä koittaa Yhdysvaltain itärannikolla maanantaina 23.6.. Eli ihan pian, ellei jo nyt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti