Suurimmalla osalla yleisöstä oli ennestään käsitys Levänluhdasta, joka tuntui yllättävän Wessmanin. Itseni yllätti Wessmanin esityksessä useampi asia. Suo oli nyt lampi, vainajat ajalleen normaalikokoisia ja yhdestä metalliastiasta oli vedetty johtopäätös hautauspaikan pidemmästä käyttöajasta. Onneksi alkavassa projektissa tehdään radiohiiliajoituksia, joita uskon helpommin.
Seuraavana päivänä eli lauantaina tutkimuksesta oli iso juttu Hesarissa. Jessica Parland-von Essen harmistui.
Mycket intressant artikel i Hesari i dag. Men hur i all världen kan man tala om "oss" på 300-talet? @Akivipelto http://t.co/BX8Il0ejdn
— Jessica Parland (@JPvE) October 5, 2013
@K_KM_K @AKivipelto Haahaa ... kallojen kielitaito on nykyään ällistyttävällä tasolla. Jopa ruukunsiruja korkeammalla ...? ;)Itse en kahteenkaan kertaan lukemalla löydä Hesarin jutusta kohtaa, jossa ihmisjäänteitä kutsuttaisiin meiksi tai suomenkielisiksi. Mutta tosiaan Wessman sanoi esityksessään, että kallojen vertailun perusteella kyseessä on nykysuomalaisten sukulaiset, eivät saamelaiset.
— Jessica Parland (@JPvE) October 5, 2013
Eli nyt kun/jos kyseessä ovat "esiäitimme" eivätkä oudot pygmit, onko sopivaa pitää heidän kallojaan esillä Kansallismuseossa? Tai onko sopivaa pitää kalloja esillä muutenkaan? Aihe tuli pienen mutkan kautta mukaan toiseen Twitter-keskusteluun viikonloppuna.
Aino-Maija Viljamaa linkitti Kalevan juttuun, jossa Pohjois-Pohjanmaan museon edustaja suhtautui minusta varsin tunteettomasti afrikkalaisen huoleen omaan kulttuurinsa esineen käsittelystä.
Museolehtori Arja Keskitalo huomauttaa, että rummun alkuperästä ei ole tarkkoja tietoja, jotka takaisivat sen aitouden. ”Meillä ei sellaista tietoa, jolla voitaisiin todentaa, että kyseessä on todella aito rukousrumpu, eikä esimerkiksi sen aikainen matkamuisto.”Ja Pohjois-Pohjanmaan museostahan minulle tulee mieleen ensimmäisenä saamelaisen luuranko 1500-luvulta, jota pidettiin ainakin vielä viime vuonna esillä kuin kuriositeettia eikä ihmistä. Ilokseni pohjoisessa on muunkinlaista ajattelua. Viljamaa linkitti myös toisen tuoreen Kalevan uutisen, jossa Saamelaismuseo Siidan intendentti Arja Jomppanen "ei näe pyhien esineiden näytteillepanossa eettisiä ongelmia", mutta "Eettisistä syistä näytteille ei laiteta esimerkiksi ihmisluita, joita vielä 1930-luvullakin kaivettiin haudoista tutkimusmielessä." Hmmm.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti