Coursera-kurssi Archaeology's Dirty Little Secrets lähti lupaavasti käyntiin. Joko rakenne ja aikataulutus oli selkeämpi kuin aiemmissa, tai tällä kertaa vaivauduin ne lukemaan... Joka viikko on kymmenisen sivua luettavaa, tunnin verran videoita katsottavana ja yksi tehtävä tehtävänä (ja toisten arvioitavana). Ja vielä testi. Ja keskustelupalsta.
Ekan viikon aihe oli luonnollisesti arkeologian yleisempää esittelyä. Yhdessä videossa professori kävi arkeologian peruskäsitteet läpi käyttäen esimerkkinä työpöytäänsä. Paras kohta oli loppu, jossa hän räväytti kasat laidan yli, demonstroiden kerrosten sekaantumista. Suurin osa käsitteistä oli minulle tuttuja, mutta niistä syntyi kyllä verkossa keskustelua. Voiko omena olla artefakti ja sitä rataa? Pitäisi kai lainata joku suomenkielinen perusopus, että voisi tarkistaa oikeat käännökset.
Luennoksi nimetyssä videopätkässä professori aluksi kumosi yleisiä oletuksia arkeologeista: kaikki haluavat kaivaa, haluavat löytää aarteita, löytävät onnella, ovat kiinnostuneet vain menneisyydestä, irti nykyelämästä ja valkoihoisia machomiehiä. Sitten hän alkoi määritellä arkeologiaa, mikä samalla toimi kurssin sisällön esittelynä. Esimerkkinä käytettiin Pompejita, jota käsittelivät viikon vaaditut lukemistot. Hyvä esiintyjä, ilo kuunnella.
Lopuissa videoissa proffa haastatteli neljällä eri paikalla työskentelevää arkeologia, joita ilmeisesti tullaan "tapaamaan" viikkojen teemojen yhteydessä. Vaikuttaa OK tavalta tuoda mukaan konkretiaa ja myös esittää arkeologian monipuolisuutta.
Viikon harjoitustehtävänä olisi voinut kysellä ihmisten oletuksia arkeologiasta tai harjoitella terminologian käyttöä. Valitsin kolmannen vaihtoehdon eli käsittelin arkeologiasta ponnistavaa viihde- tai taideteosta. Sellainen löytyi omasta kirjahyllystä: Richard Dubelmanin Holly Hobbie kadonnutta etsimässä (1980). Maya-arkeologia esitetään siinä melko realistisesti, mutta mukana on toki Indiana Jones -tyypistä meininkiä. Ennen ensimmäistäkään elokuvista! Ensi viikolla on sitten vuorossa muiden harjoitustöihin tutustuminen ja niden kommentointi. Ja uudet videot, lukemistot ja tehtävä.
On kuin pallopeliä, mitä aasinsiltana käyttäen kuva maya-kulttuurin pelikentän osasta.
(Southern Methodist University, Central University
Libraries, DeGolyer Library via Flickr Commons)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti