Ennenkuin päästiin kauhistelemaan moottoriajoneuvojen liikettä, australialainen Jones polki vuonna 1901 lontoolaisessa teatterissa "miniatyyriradalla, joka on rakennettu puolentoista metrin pituisista, 60 asteen kulmaan asetetuista laudoista ja jonka halkaisijaviiva on ainoastaan 5,3 metriä." Finaalissaan Jones oli tuolloin tavallisessa puvussa, josta hän polkiessaan riisuutui vaate kerrallaan, kunnes oli jälleen trikoopuvussaan. (Suomen urheilulehti 1.12.1901)
Suomalainen artikkeli Jonesin tempuista päättyi oletukseen, että hän "vielä kauan saa olla alallansa ainoa ja ensimmäinen". Mutta vain muutama vuosi myöhemmin samasta lehdestä saatiin lukea veljeksistä Aksel ja Hannes Backberg (Suomen urheilulehti 3/1904). Aksel oli talvella 1903-04 nähnyt sirkuksessa ulkomaalaisen pyöräilijän ajon "kuolemanrenkaassa". Yleisölle tarjottiin mahdollisuutta yrittämiseen ja onnistujalle luvatun rahapalkinnon sai Aksel BackbergSenjälkeen on sekä hän että hänen 14-vuotias veljensä Hannes uutterasti harjoitellut neljän kuukauden aikana. Tämänkeväisissä painikilpailuissa ovat he molemmat esiintyneet ajaen renkaassaan ja suoriutuen tehtävästään aivan erinomaisella tavalla.
Renkaan halkaisija maanrajassa on 2,40 m, korkeus 2 m ja kaltevuus noin 65 °. Katsojaa huimaa kun molemmat veljet, joko eri tahi samalla pyörällä, epäselvinä haamuina pyörivät renkaassaan.
Sanomalehdissä mainintoja esityksestä on syksyllä 1904. Aksel Backberg on päässyt Wikipediaan ensisijaisesti autoteknikkona eikä perhetaustaansa ole esitelty. Geni-profiilissa ei ole Hannes-veljeä, mutta kylläkin oikean ikäinen pikkuveli Johan Pietari Backberg (s. 29.6.1889).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti