Linnanarkistossa näkemäni vaunujen korjauslistat sisälsivät erilaisia "tyyppinimiä", mistä heräsi tietenkin kysymys niiden ulkonäöstä. Onneksi ennen kuin ehdin hirveästi toheltaa vastauksen löytämiseksi käsissäni oli Märta Reenstiernan päiväkirjan ensimmäinen osa, josta tarkoitukseni oli etsiä tietoa juhannuksen vietosta. Sitä ei löytynyt, mutta julkaisun toimittaja oli ahertanut kuvien kanssa ja etsinyt juuri oikealta ajalta vaunutyyppien esityksiä! Ajan painotekniikasta kännykällä otetut kuvat eivät ole kummoisia, mutta jaan kumminkin (olkoon tekijänoikeudellisesti sitaatteja).
Mukana oli jopa kuva kuninkaan Suomen matkaa edeltäneen Skoonen matkan lähdöstä Tukholmasta (s. 273).
Ensimmäisinä vaunulistoissa eli todennäköisesti arvoikkaimpina olivat nelipaikkaiset vaunut (fyrsitsig vagn). Sivulla 204 on esimerkki suljetusta sellaisesta ja sama malli erottuu ylemmässä kuvassa.
Samaa näköä on tässä
Livrustkammaren hovivaunussa (berlinare à bateau, sjuglasvagn) 1790-luvulta.
Viime viikolla näkemässäni historiallisessa elokuvassa
Love & Friendship matkavaunut olivat samaa mallia, mutta ikkunat vain oven kohdalla. Verkossa olevissa markkinointikuvissa vaunut eivät jostain syystä ole pääosassa, mutta
Bernard Walshin otoksen reunasta ote ja
trailerin pysätyskuvat muistoksi. Väittämättä, että historiallisia elokuvia voi tai pitäisi (!) käyttää lähteenä.
Nelinistuttavia vaunuja tuotiin Suomeen matkaa varten ainakin 5. Muista vaunuista vähintään 7 oli mallia "coupeen". (1800-luvun sanakirja ei anna suomenkielistä vastinetta.)
Livrustkammare tarjoaa esimerkin 1800-luvun alkupuolelta.
Lisäksi matkalla oli ainakin yksi kahdenistuttava caleche (nykyruotsiksi kalech), yksi kahdenstuttava caleche tyyppiä Medevi/Medewig ja puolipeitetty caleche. Sivulta 57 löydetty esimerkki voisi edustaa viimeksi mainittua. Tosin
Wikipedian mukaan vaunutyypin tunnusmerkki on säädettävä katos.
Ahlmanin sanakirjassa vaunutyyppi suomeksi "kaleissi, kaleska, vaunut".
Livrustkammaren digitaalisessa kokoelmassa on tyypistä esimerkki
kuninkaallisista leikkikaluista 1750-luvulta.
Matkassa oli ainakin yksi tyypin "diable" vaunu. Tästä löytyy verkosta sanallinen kuvaus, mutta ei edes Wikipedia-sivua. "Wiener vagn", joita matkassa oli myös ainakin yksi, on alkuperältään oitis selvä, mutta verkosta sitä en löydä. Lopuksi, jättäen sivuun tavaroita ja alempia palvelijoita kuljettaneet kärryt, "bredchäs", joita oli matkalla mukana ainakin yksi (s. 91). Näiden suomenkielinen nimi,
Ahlmanin mukaan "kääsyt, kiesit". Olennainen ero edellisiin on pyörien määrässä: kaksi eikä neljä.
Yhdenistuttava versio (s. 90)
1 kommentti:
Siispä museoretkelle tutkimaan aatelin ja keisarin vaunuja
http://www.kaiserliche-wagenburg.at/besuchen/sammlungen/fahrzeuge-des-hoefischen-adels/
Lähetä kommentti