Gallen-Kallelan museon mainos vapunpäivän aukiolosta osui silmiini sopivana hetkenä ja pitkästä aikaa läksin Tarvaspäähän. Autottomalle matka-ajasta yli puolet oli kävelyä, mutta kävihän se vanhasta muistista ja oli aikamatkailua sekin, jos pystyi sulkemaan Turunväylän silmistään ja korvistaan.
Museossa on vielä äitienpäivään asti auki näyttely Akselin aarteet. Sen lapsille ja lapsenmielisille suunnatusta tehtävävihkosta en saanut mitään irti. Mutta Akselin lapsuuden piirrokset heijastettuna ateljeen seinälle olivat hauskoja ja esillä olleet talonpoikaiselämän kuvaukset koskettavia.
Olin täysin unohtanut, että näyttelyyn kuului 3D-malli Suomen pavilijongista Pariisin vuoden 1900 maailmannäyttelyssä. Hetken ihmettelin törököökiä, mutta kielinappia painamalla pääsin alkuun ja syksyn uutisointi palasi mieleeni.
Pienen alkuhapuilun jälkeen pavilijongissa liikkuminen kävi paljon ketterämmin kuin viime vuonna Kotkan Vellamossa laivan hylyssä seikkailu. Kolmiuloitteisessa mallissa oli mieltä; oli tosi hienoa päästä kokemaan messu tila kokonaisuutena. Iris-huone ja Gallen-Kallelan freskot olivat nyt oikeassa kontekstissa eivätkä irtonaisia mainintoja. Toivottavasti Aalto-yliopiston malli pääsee esille vielä useassa paikassa Suomessa. Projektin sivuilla näkyy aiempia esityspaikkoja ja galleriassa on kuvia.
Oheinen kuva alkuperäisestä pavilijongista. Rohkenen epäillä, että tekijänoikeudet ovat rauenneet. Lähde Ilta-Sanomien verkkosivu.
Tornihuoneessa pyöri Kavan kokoelmien vanhoja filmejä Helsingistä ja Tampereelta. Helsingin pätkät 1900-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeniltä olivat todella lyhyitä, mutta jos ne joku leikkaisi uudelleen ja laittaisi väliin stillejä ja päälle selostusta voisi lopputulos olla aika lähellä Tukholman aikamatkaa vuoteen 1909, jota viime viikolla ihaillen katselin. Jos joku...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti