Digitaalinen vs. aito ja originaali. Viimeksi kun kävin Amsterdamissa Rijksmuseum oli remontissa ja auki vain pieni näyttely. Sen nähtyäni päätin palata oitis museon avautumisen jälkeen. Minua ei siis houkuttanut paikalle Rijksmuseumin ilmaiseksi jakamat digitaalikuvat eikä niiden olemassaolo myöskään tehnyt matkaa mielestäni tarpeettomaksi.
Miksei? Miksi olin superiloinen hiffatessani 2 päivää ennen matkaa Stedelijk-museon Malevich-näyttelyn, vaikka todennäköisesti jostain verkon syövereistä (esim Wikipaintings) olisin löytänyt yllin kyllin taulujensa kuvia ja Wikipedia-tekstistä samat olennaiset tiedot kuin näyttelyn seinältä?
No, siksi. Koska originaali on aito ja alkuperäinen. Fyysisesti läsnä. Oikeassa koossa ja todellisena.
Iso vs. pieni. Olin tyytyväisempi taannoiseen pieneen Rijksmuseum-näyttelyyn kuin tähän käyntiin. Vähän on joskus enemmän.
Kirkollisten rakennusten käyttö uusiin tarkoituksiin. De Nieuwe Kerk on ollut kirkko ja nyt näyttelytila, jossa katsastin Ming-näyttelyn. En voi sanoa kaivanneeni mahdollisuutta tutustua vielä yhteen eurooppalaiseen kirkkoon perustilassaan, mutta tuntui kyllä hassulta katsoa kiinalaisia eroottisia piirroksia noin sata vuotta nuorempien hautakivien päällä seisoen.
Ei kuitenkaan mitään uutta auringon alla. Amsterdam-museossa opin, että paikallisen uskonpuhdistuksen yhteydessä 1500-luvulla kaikista katolisista kirkoista ei tullut protestanttisia. Hollannin ymmärrykselläni yhdestä kappelista tuli asuntoja?
Amatööri ja ammattilainen. Lainaus Ming-näyttelyn seinätekstistä
The distinction between amateur and professional, or artist and artisan, greatly concerned the arbiters of taste during the Ming period. To produce objects commercially, to meet a popular demand, was deemed vulgar; whereas a gentleman making things for his own pleasure was seen as an expression of true creativity.
1 kommentti:
Koska originaali on aito ja alkuperäinen. Fyysisesti läsnä. Oikeassa koossa ja todellisena.
Niinpä!
Lähetä kommentti