tiistai 5. helmikuuta 2013

Vuoden 1928 uutinen ulkomailta

Twitterissä tuli vastaan Digital Humanities Awards -äänestys, jonka ehdokkaat olivat enimmäkseen tuntemattomia. Aloitin tutustumisen alareunan kategoriasta "for fun", jonka DigitalNZ magic square osoittautui tavaksi arpoa osumia Uuden Seelannin digitoiduista sanomalehdistä. Valinnalla "kuva" haku Suomesta ei näyttänyt kovin kummoiselta, vasemmalla.

Mutta mitä vähemmän, sitä helpompi käydä läpi. Vuoden 1927 hevosta kiinnostavampi oli miesryhmä sanomalehdestä Evening post 27.8.1928:

Kuvatekstin mukaan kapteeni Sora ja Van Doughen olivat koiravaljakoilla lähteneet pelastamaan professori Malmgrenia kumppaneineen ilma-alus Italian hylystä ja tulivat itse suomalaisten lentäjien Lihr ja Nilsson pelastamiksi. Kuvassa vasemmalta oikealle kapteeni Sora, Van Doughen ja Lihr.

Wikipedia kertoo Finn Malmgenista, jonka kaksi kumppania pelasti neuvostolentäjä. Ilma-alus Italian Wikipedia-sivulla on perusteellisen oloista tietoa pelastusyrityksistä. Osallistujien joukossa on tosiaan vesitaso Suomesta ja lentäjä Lihr. (Nilsson kuitenkin ruotsalainen.) Lentokoneen nimellä googlaus osuu keskusteluforumiin, jossa Carl-Fredrik Geust kertoo:
Suomen Kuvalehden numerossa 30 (29.7.2011) on Rauli Virtasen artikkeli Ilmavoimien ensimmäisestä kansainvälisestä operaatiosta, eli italialaisen tutkimusretkeilijän, ilmalaivapioneeri Umberto Nobilen pelastusoperaatio kesällä 1928. Suomalaisen retkikunnan jäsenet olivat kapteeni Olavi Sarko (päällikkö ja tähystäjä), lentokapteeni Gunnar Lihr (ohjaaja) sekä lentomekaanikko Uuno Backman. Lentokone oli Aero Oy:ltä vuokrattu Junkers F.13 TURKU (K-SALG), jonka Lihr oli siirtolentänyt Saksasta vasta muutama viikko aikaisemmin. Rauli Virtasen artikkeli perustuu allekirjoittaneen esitelmään Lentosotakoulun Studia generalia-seminaarissa huhtikuussa 2011.
Minulle on "asiantuntevalta taholta" (joka mm. julkaisee ilmailuhistoriallista lehteä) ystävällisesti huomautettu että Huippuvuorten operaatio ahtaalta tulkiittuna EI ollut ilmavoimien ensimmäinen kansainvälinen operaatio!

Jo 1919, eli Venäjän sisällissodan aikana, oli lennetty Muurmannilla englantilaisten apuna, ja vuosina 1920 ja 1921 oli käyty Viron Wrangelin saarella Breguet- ja vast. Georges Levy-koneilla. Huumorimielessä voi lisätä että Nobile-operaatio 1928 oli kuitenkin ILMAvoimien 1. kv. operaatio - vuonna 1927 oli nimi muutettu ILMAILUvoimat -> ILMAvoimat! 
Eli vaikka minä en ollut asiasta kuullut, ei tapaus ollut täysin unohtunut. Mitähän niiden muiden linkkien takana odottaisi?

1 kommentti:

Carl-Fredrik Geust kirjoitti...

Huomenta, kiitos kiinnostavasta kirjoituksesta! Suomalainen pelastusretki Huippuvuorille kesällä 1928 on tyhjentävästi käsitelty kirjassani Gunnar Lihr - suomalainen lentäjälegenda (Fontana Media 2012); ks. esim Helsingin Sanomat 24.12.2013 (http://www.hs.fi/arviot/Kirja/Gunnar+Lihr+teki+ilmailun+historiaa/a1356233799899), Kainuun Sanomat 8.1.2012, Orimattilan Sanomat 20.12.2012 (koko sivuna juttu!), Släktforskaren 2/2012). Valokuvassa Lihrin vieressä seisova henkilö on muuten nimeltään Josef van Dongen (ei van Doughen).
terveisin

Carl-Fredrik Geust