Työkaverini, joka suosituksestani on lukenut Märkiä säpikkäitä, kanssa mietiskelimme tätä kotvan. Saamelaispuvut ovat aidosti alueellisia ja elävää perinnettä. Suomalaisten kansallispuvut ovat ylhäältä päin kodifioituja asuja, joiden kantajilla voi olla muitakin kuin kotiseudullisia perusteita valinnalleen. (Itse olen käyttänyt isotätini pukua, josta en edes muista pitäjää, ja isoäitini pukua, jonka hän valitsi edullisimman hinnan perusteella.)
Jos kuvittelee huoneen täyteen yhden pitäjän kansallispuvun käyttäjiä, mitä yhteistä sillä on 1800-luvun talonpoikaisyhteiskuntaan, jossa kenelläkään ei ollut täsmälleen samanlaisia vaatteita - ainakaan tarkoituksellisesti?
Lisää pohdintaa yhteisestä ja erityisestä kulttuuriperinnöstä opinnäytteistä
- Holster, Rauni: Saamelainen ei käristystä puolukalla pilaa, minä laitan sinappia” : Tutkimus ruokakulttuurin muutoksista
- Holkeri-Rokkanen, Sini-Marja: Kipinä ja kyky. Toijalalaisia kansakoulunopettajia kulttuuriperintöä välittämässä
- Hautakangas, Juha: Perinnetiedon semanttinen annotointi
- Vallanen, Maria: Kansanperinteenkeruu ja muistitiedon keruuhanke : se oli täyttä työtä, melko rankkaa mutta antoisaa. Unohtumattomia kokemuksia --
- Martikainen, Milla M: Kilpalaulanta kalevalaisesta perinteestä. Ilomantsin ja Kuhmon kuntien oikeus kalevalaisen perinteen matkailulliseen hyödyntämiseen puhunnassa ja toteutuksessa
- Longi, Tarja: Peikon merkityksiä ja perinteen heijastumia suomalaisessa kirjallisuudessa kansansadusta 2000-luvulle
- Raitahalme, Ulla: Figuuri rituaalin välittäjänä. Samaanin esitys perinteen toisintona
- Järvinen, Heli: Samanistinen rituaali performanssina.
- Finell, Eerika: KANSALLISTA IDENTITEETTIÄ KARTOITTAMASSA - Kansalliset symbolit ja niihin liittyvät muistot ja tunteet
- Salo, Johanna: Luokanopettajien käsityksiä alakoulun juhlaperinteestä
- Herlin, Ville Heikki Filemon: Puolueiden valittu kansa – Vihreä liitto r.p:n ja Perussuomalaiset r.p:n nationalismit
- Hakoköngäs, Juho Eemeli: Historian kuvitetut tarinat: sisällönanalyyttinen, kuva-analyyttinen ja narratiivinen lähestymistapa kansallisen historian visualisointiin
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti