Hesarissa 3.8.2012 Ritva Liisa Snellman oli herännyt huomaamaan, että sunnuntaiajelu on uhanalainen matkailumuoto. En väitä vastaan ja totean, että tästä tavasta ei "tulevaisuuden historioitsijoille" ole jäänyt paljoakaan jälkiä tulkittavaksi.
Juttu Hylätty talo, autio piha Hesarissa 5.8. kertoi pohjoiskarjalaisesta tilasta, joka oli jäänyt rapistumaan. Myyminen olisi hankalaa, kun osakkaita on 29 ja näistäkin osa kuolinpesiä. "Hiljalleen painuva talo on enää muistona menneestä ajasta, jolloin erämaassa kaikuivat karjankellot ja lapsien äänet.". (Verkkoversio jutusta)
"Arjen historiaa pitäisi säilyttää" toteaa Säde Kultanen Hesarissa 8.8. Hän on huomannut Helsingissä julkiset vesipostit, joita viereisen jutun mukaan on pääkaupunkiseudulla toistasataa. Nykyiset vesipostit ovat "tiettävästi 1940- ja 50-lukujen taitteesta". Jos postia käytetään vähän, HSY katkaisee vedet ja odottaa valituksia. Jollei niitä kuulu, posti puretaan.
Helsingin kaupunginmuseon tuoreessa Sofia-lehdessä kiinnosti juttu Tutkijan työpöydältä. Näyttelyä Made in Helsinki 1700-2012 valmistellessaan Pirkko Madetoja oli Oy Wilh. Salinin kassakirjoista huomannut epäsäännöllisen säännöllisen merkinnän "tiggare" eli kerjäläinen. Epävirallisesta avustuksesta oli jäänyt pieni jälki, mutta enempää ei.
Brittilehti The Telegraph oli puristanut Suomen historian kuuteen sanaan ja Hesari käänsi ne suomeksi 11.8. viidellä: "Taistelu ylivoimaa vastaan; kysykää venäläisiltä"
Juuri kun museot ovat siirtymässä niukempiin talviaikatauluihin Hesari 11.8. listasi 20 museoautokokoelmaa, jotka ovat yleisölle avoimia. Ilmeisesti niitä siis olisi enemmänkin. Enkä ole nähnyt ainuttakaan. (Tai kolme vuotta sitten olin kyllä Helsingin automuseossa, jota ei enää ole.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti