Helsingin Kirjasto 10:ssä on vielä päivän esillä näyttely Suohpanterror - Propagandajulisteita Saamenmaalta. Kävin itse tutustumassa siihen aiemmin tällä viikolla.
Kirjaston verkkosivujen mukaan näyttelyn tekijöiden tarkoituksena oli "uudella ja vahvasti kantaaottavalla tavalla herätellä ihmisiä kiinnostumaan pohjoisen tapahtumista". Julisteet kommentoivat "saamelaisten asemaa ja elämää tämän päivän Suomessa". Siinä määrin vieraita olivat jotkin puolet, että onneksi löysin opaslehtisen.
Toimittajaopiskelija Mari Storpellinen on blogitekstissään etsinyt vastausta kysymyksiin "keistä koostuu tämä ryhmä? Mitä he haluavat taiteellaan saavuttaa?" ja totesi
Kosketuksen valtavirtaan saisi varmasti helpommin, jos joku antaisi Suohpanterrorille kasvot ja toisi aihetta esille julkisuuteen omalla persoonallaan.Auttaisiko sekään? Alla näkyvää julistetta taustoitettiin käsiohjelmassa näin
Kansainvälisillä areenoilla Suomi pitää yllä kuvaa korkeatasoisesta ihmisoikeuspolitiikastaan. Samaan aikaan kotimaassa poljetaan järjestelmällisesti saamelaisoikeuksia, jotka kuuluvat kansainvälisesti tunnustettuihin kollektiivisiin ihmisoikeuksiin.
Asian tarkempi pohdiskelu herättää väistämättä kysymyksen, onko Suomen viivyttelypolitiikka tietoista. Kuuluuko Suomen kirjoittamattomaan saamelaispolitiikkaan silmien sulkeminen saamelaisten ongelmilta, kunnes saamelaiset ja saamelaiskulttuuri ovat kadonneet Suomesta lopullisesti?
Viime lauantaiden tapaan jatkeeksi aihetta sivuavia opinnäytelinkkejä.
- Ikonen, Ida : "Irvikuva - entäs sitten?" : Lapin Kansan ja Helsingin Sanomien luoma saamelaiskuva vuoden 2011 sanomalehtiteksteissä
- Valkonen, Jarno: Lapin luontopolitiikka: analyysi vuosien 1946-2000 julkisesta keskustelusta
- Junttila, Marja-Leena: "Noitarumpu" Pyhätunturin äänimaisemassa
- Similä, Janne: Äänen jälki : Enontekiöllä asuneiden kokemuksia äänimaisemastaan
- Nyyssönen, Jukka: Murtunut luja yhteisrintama : Inarin hoitoalue, saamelaiset ja metsäluonnon valloitus 1945-1982
- Tolonen, Siiri: Uhraamisen sijoittuminen seidoilla : geokemiallisia ja -fysikaalisia havaintoja ja tilallista tulkintaa Enontekiön Näkkälän, Utsjoen Sieiddakeädgin, Muonion Kirkkopahdan ja Muonion Porviniemen seitakohteilta
- Enges, Pasi: ”Minä melkein uskon”. Yliluonnollinen ja sen kohtaaminen tenonsaamelaisessa uskomusperinteessä
- Kähkönen, Anu: Apinoista ystäviin : saamelaisten 'toiseus' 1800-luvun lopun valokuvissa
- Van Waas, Lara: The Sami in Finland - On EU law, land rights and the preservation of Sami culture
2 kommenttia:
Nyyssönen on jatkanut työtään väitökseksi.
Kiitos täydennyksestä!
Lähetä kommentti