perjantai 10. lokakuuta 2025

Vielä lisäajatuksia historian generoinnista ja vaikutuksista

Kirjoitettuani eilen julkaistun tekstin Pari ajatusta tekoälystä historiantutkimuksessa katsoin amerikkalaisen sukututkimusopastajan Lisa Louise Cooken videon I tried this NEW free AI Image tool (with gobsmacking results!). Cooke testasi Googlen uusinta kuvageneraattoria lataamalla siihen 1970-luvun valokuvan itsestään ja mummostaan. Hän sai tuotettua näillä valokuvan oloisen kuvituksen lapsuuden muistostaan valokuva-albumin katselusta.  Syöttämällä ohjelmalle myös kuvan mummolan olohuoneesta Cooke sai aikaiseksi myös kuvan, joka sijoittui "aidompaan" ympäristöön. Nojatuoliin ilmestyi kolme käsinojaa eli tulos ei ollut virheetön, mutta se herätti Cooken miettimään edes hieman kuvien ongelmallisuutta.

Kuvakaappaus
videosta
Debunking AI History Slop
Mieleen tuli muutaman kuukauden takaa kanavan World War Wisdom video AI is Permanently Rewriting History,  jossa syystä varoitettiin todellisuuden ja tuotetun sisällön sekoittumisesta. On jo vaikeaa erottaa nykyaikaa esittävien kuvien epätodellisuus ja menneisyyden vieraus yhdistettynä kuvanlaadun käsittelyyn tekee aitouden tunnistamisesta vielä vaikeampaa. Eivätkä kaikki pysähdy asiaa ajattelemaan.

The Pharaoh Nerd toteaa videon Debunking AI History Slop, josta kuvakaappaus ohessa, alussa, että tekoälyllä tuotettujen lyhärien läpikäynti alkoi pian vaikuttaa hänen mielikuviinsa menneisyydestä, vaikka kanavan nimen perusteella hän tiesi siitä paljon ennestään. Todennäköisesti vaikutus on vielä voimakkaampi, kun tietoa on vähemmän. 

Puhumattakaan sitten enemmän liikkuvasta kuvasta. Archaeosoupin ruodinta Archaeologist Reacts to AI Generated Titanic Sinking Vlog huomauttaa monista ongelmista. Kyseessä ei ole ainutlaatuinen tapaus, kuten kanavan Oceanliner Designs videosta AI Titanic Content is Out of Control käy ilmi. Yleisemmin samasta aiheesta Kaz Rowen videossa AI History Content Slop is Lying to You.

Kanavan World War Two videossa Is AI Killing Real History? juontajat vielä kuvittelevat, että heidän persoonansa luovat luotettavuutta, joka pelastaa tilanteen. Ei välttämättä kauaa. Kuuntelin eilen kanavan Crashing Out with Philip DeFranco & Alex Pearlman keskustelua The Taylor Swift MAGA Problem & Sora 2 AI is Scarier Than You Think. Sora 2:n tuottaa niin todenkaltaisia videoita, että esimerkkinä käytetty video vaikutti minusta todelliselta, vaikka kontekstista oli selvää, että se oli tekoälyn tuotos. Vastaavaa kontekstia ei ole, kun lyhäreitä selailee sarjassa, joten esimerkit, joissa jo kuolleet ihmiset kuten Martin Luther King oli sijoitettu tilanteisiin, jotka eivät vastanneet heidän toimintaansa ja arvojansa, olivat todella pelottavia.

Mutta niin oli tällä viikolla myös ihan aito Tad Stoermerin video Is PBS Okay?: "Masterpiece History" Might Be Erasing Slavery From The American Revolution, sillä tähän asti orjuuden vähättely on rajoittunut selvästi oikeistolaisiin medioihin. Venäjän aloittama sota Ukrainassa ja Yhdysvaltojen yhä heikkenevä demokratia ovat tehneet entistä selvemmäksi historian ja sen esittämisen merkityksellisyyden. Suomessa en ole havainnut pahaa viirausta, mutta meilläkin on kilpailevia historiakuvia. Aiheesta väittelee Aleksi Marti huomenna ja väitöstiedotteensa Väitöstutkimus paljastaa jännitteen suomalaisessa historiakulttuurissa alkaa

Epävakaat ajat saavat yhteisöt tyypillisesti kääntymään myyttisen menneisyyden puoleen. Näin on käynyt myös Suomessa, jossa 2020-luvun kriisit ovat lisänneet historiapuheen määrää niin mediassa kuin politiikan huipulla.

– Koronapandemian aikaan taistelu virusta vastaan näyttäytyi vieraan vihollisen karkottamisena. Ukrainan sodan alettua rinnastus talvisotaan oli välitön, ja suomalaisen yhteiskunnan militarisoituminen alkoi ammentaa voimaa soturikansan myytistä. Suomesta tuli niin mielikuvissa kuin todellisuudessakin lännen ja Naton etuvartio, kuvaa väitöskirjatutkija Aleksi Marti.

Ei kommentteja: