maanantai 30. kesäkuuta 2025

Heinäkuun jumalanpalveluksissa 1800-luvun alkaessa luetut lait

Kansalliskirjaston digitointeihin kuuluu Yhteenweto njistä kuning. asetuxista, plakateista, kirjoituxista ja päätöxistä, iotka sarnastoleista pitä kirkoisa, osittain ylitze koko waldakunnan, ja osittain erinomaisisa paikkakunnisa ylösluettaman, ynnä tiedon kansa, millä ajalla wuodesta, njin myös paikkakunnasa, josa ylöslukeminen kustakin asetuxesta tapahtuman pitä. Hänen kuning. maj:tins armollisimman käskyn jälken kokoonpandu ja präntistä ulosannettu (1800). Tästä siis selviää ikivihreät tekstit, joita papit joutuivat toistuvasti lukemaan ja seurakuntalaiset kuuntelemaan. Kaiken muun kuulutettavan ohella.

Tuolloinkin hallinto havitteli uusia kaivoksia, joten vuosittain oli syytä lukea vuonna 1723 annettu Armollinen Plakati ja Säändö niistä vapauxista ja Eduista, kuin kaikkein niiden yhteisesti pitä nautita saaman, jotka täsä Vantakunnasa ja sen omaisisa Maakunnisa jongun-kaldaisia Metall- ja Mineral Suonia ja hyödyllisiä Kivenlaatuja löytävät, ilmei andavat ja käymän saattavat. Tekstissä lueteltiin metalliesimerkkeinä "Kulda, Hopiata, Vaskea, Tina, Plyijyä, Elävätä hopia ja Rauta"

Useampia eli lähes kaikkia koski tammikuussa 1738 annettu Asetus kaikinaisten Rättyin kokomisesta Paperi-Brukeihin Waldakunnasa. Tekstiilien keruu paperitehtaisiin kuului jumalanpalvelusten ohjelmistoon myös lääninkanslian kuulutusten aiheena. Turun kuulutusten läpikäynnissä nämä ovat erottuneet poikkeuksellisella kaksikielisyydellään (1760176317941797)

Vaikka tavanomainen palveluksenvaihtoaika oli syksyllä heinäkuun lukuohjelmaan kuului vuonna 1757 annettu Asetus, niiden rangaistuxesta, jotka kirjoittavat eli andavat kirjoittaa itsellensä petollisia Orlofs- eli Lupa-Sedeleitä taicka Ero-Sedeleitä irti palveluxesta. Liikkumiseen liittyi myös vuoden 1741 Asetus Irrallisesta ja hyödyttömästä Väestä, kuin Ulkomalda sisälle tule niin myös kerjäämisen estämisestä, johon sisältyy mielenkiintoisia rinnastuksia.

kaiki Judalaiset, Sawojardit, Liinan dansajat, Commediantit, ja muut kuoharit mikä nimi heillä olla mahda, Mustalaiset, Zigenarit, jotka moninaisella Jumalattomuudella, ennustuxilla, vallheilla ja varkaudella tekevät Yhteiselle Kansalle suuren vaivan ja rasituxen, niin myös muut senkaltaiset, jotka Barometerein, kaikenlaisten klasein, Theen ja muiden vähemmän tarpeellisten kaluin kansa Ulkomaalda Valldakundaan tulevat, ja valmista rahaa myötänsä poisvievät 

Tähän nuorallatanssijoiden liikkumisen kieltämiseen törmäsin, kun selvittelin karhujen tanssittajia. En ehkä tuolloin lukenut asetusta huolellisesti, sillä nyt herää kysymys savojardien ansaintatavoista eli paheksutusta toiminnasta. Olof Dalinin lehdessä 1700-luvun alussa savojardilla on selässään laatikko, spelwärk. Posetiivareita? SAOB:n artikkelista syntyy sama mielikuva.

Kulkemiseen liittyi vielä myös vuonna 1748 annettu asetus jonga kautta ne niin kutsutut Tattarit eli Mustalaiset ja Zigenarit, kuin myös irralinen ja Joutilas väki, kieletän kulkemasta ymbäri Maata, joka toistettiin heinäkuussa "raja maissa", kun se oli jo maaliskuussa luettu koko maassa.

Lisäksi "niisä Paikkakunnisa Merimaista jotka makavat Merenkulmalla" luettiin syksyllä 1750 annettu asetus niistä Merimenoon harjaunduneista Miehistä, jotka jo ovat andaneet, eli tästälähin tahtovat andaa enrolerata eli sisällekirjoitta heidän nimens, palvelemaan Kuningallisen Amiralitetin alla.

Ei kommentteja: