lauantai 1. maaliskuuta 2025

Maaliskuun jumalanpalveluksissa luetut lait

Kansalliskirjaston digitointeihin kuuluu Yhteenweto njistä kuning. asetuxista, plakateista, kirjoituxista ja päätöxistä, iotka sarnastoleista pitä kirkoisa, osittain ylitze koko waldakunnan, ja osittain erinomaisisa paikkakunnisa ylösluettaman, ynnä tiedon kansa, millä ajalla wuodesta, njin myös paikkakunnasa, josa ylöslukeminen kustakin asetuxesta tapahtuman pitä. Hänen kuning. maj:tins armollisimman käskyn jälken kokoonpandu ja präntistä ulosannettu (1800). Tästä siis selviää ikivihreät tekstit, joita papit joutuivat toistuvasti lukemaan ja seurakuntalaiset kuuntelemaan. Kaiken muun kuulutettavan ohella.

Ajankohtainen teema oli metsästys tai tarkemmin sanottuna sen kieltoaika eli ääneen luettiin Kuning. Maj:tin lawiambi awoin Päällepano Metsän eläwitten ja Linduin pyytämistä ja Ambumista waastan, Puoli-Pastosta Olowin päiwähän asti; s.18 p. Maalis-Kuusa 1754 ja Kuning Maj:tin Armollinen Kieldo, Peldo-ja Metsä-Kanain (Rapphöns) luwatoinda saalista, ambumista ja myymistä wastan, annettu s. 6. p. Marras Kuusa 1772. Samaan aiheeseen liittyi "ainoastans njisä Maanpaikoisa, jotka Merenrannoilla owat" luettu Kuning.sen Maj:tin Armollinen, Julistus ja Kieldo, sitä Saari-Maisa tawallista Munamista, eli Wesi- Linnun Munain poisottamista ja häwittämistä wastan, s. 28. p. Syys-Kuusa 1762.

Lukuohjelmaan kuului myös Ulosweto Kuning:sen Maj:tin Armollisesta Asetuxesta, niiden njin kutsuttuin Tartareitten eli Mustalaisten, ja Zigeunein, njin myös muun laiskan irtaimen Wäen ymbärins Maata juoxemiscn estämisestä, sjitä 24 p. Maalis-Kuusa 1748. Siinä romanit saivat oman pykälänsä, jonka jälkeen "Kaikki irtain-wäki yhteisesti, niinmyös Judalaiset, Langain- ja Hakaintekiät, Luundansarit ja muut sen kaldaiset Taskuspelarit, tulewat tämän kanssa kowasti poiskieldyxi, kulkemasta ymbärins Maata mingä nimen alla se ikänäns olla mahta, koska ej heillä ole rehellisiä Passeja eli Matkakirjoja ylösnäyttä"

Lisäksi vuoden ensimmäinen rukouspäivä määrättiin 1700-luvun lopulla useimmiten maaliskuulle. Silloin piti lukea Kuning:sen Maij:tin Säändö, meidän Kristillisen Opimme ja Uskomme oikiasta harjoituxesta ja woimasa pitämisestä, tehty Stockholmisa s. 25 p. Kesä-Kuusa 1655.

Ei kommentteja: