Polkupyöräintoilu rannikon kaupungeissa, jonne tietoa ulkomailta tuli lähes jatkuvalla syötöllä, ei tunnu kummalliselta. Turun ja Vaasan sarjaan sopii hyvin Tornio, jossa polkupyörää rakennettiin, mutta sen valmistumisesta ei koskaan kerrottu (Helsingfors Dagblad 29.5.1869).
Erityisen outoa ei myöskään ole se, että Jokioisten kartanon ja ruukin omistaja Casimir Brehmer teetti piirustusten mukaisen polkupyörän, jolla ajettiin kartanon puutarhan käytävillä jo varhain huhtikuussa (HD 19.4.1869). Toisella puolella maata eli Juankosken ruukilla:
Sukkela jalka niminen ajokone on walmistettu franskan mallin mukaan Strömsdahlin rautaruukissa. Tällä koneella sanotaan kesä maantietä yhden miehen woiwan omain jalkainsa awulla matkustaa 18 wirstaa tiimassa. Siinä on kaksi rautaista pyörää perätysten kulkemassa, jotka etupyörän weiwistä poljetaan liikkeeseen. (Tapio 17.4.1869)
Mutta jopa Sodankylässä, ilman mitään malleja, yritettiin ja saatiin aikaiseksi kottikärry (HD 7.7.1869). Vielä pohjoisempana eli Utsjoella luettiin sanomalehtiä. Seurakunnan koulumestari pääsi näkemään kuvan kaksipyöräisestä polkupyörästä ja ilmeisesti aikoi yrittää vastaavan rakentamista. Ainakin hän oli pohtinut mitkä seudun tiet olisivat ajamiseen soveltuvia. (FAT 11.9.1869)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti