maanantai 4. maaliskuuta 2024

Polkupyörien määrä Helsingissä 1800-luvun lopussa

 

Taannoisen Töölön Taipale -proggikseni yhteydessä kiinnosti monen muun asian lomassa mahdollisuus liikkua Taipaleeseen ja sieltä pois polkupyörällä. Luulin, että löytäisin Helsingissä vuodesta 1895 alkaen rekisteröityjen polkupyörien määrän kätevästi Helsingin kaupungin tilastollisesta vuosikirjasta, mutta ainakin vuoden 1920 osa tuotti pettumyksen, sillä numerosarja alkoi vuodesta 1905. Alaviitteessä tietona "Poliisikamarissa otettuja numeromerkkejä: vuosina 1907, 1912, 1914 ja 1918 alettiin uudet sarjat". Voisi kuvitella, että vuonna 1895 aloitettu numerointi olisi päässyt vasta vuonna 1904 yli kolmen tuhannen. Näin ei kuitenkaan ole.

Kiitos 1890-luvun lopun sanomalehtien kiinnostuksen kulloinkin "korkeimpaan polkupyöränumeroon", maininnoista on rakennettavissa varsin tarkka kehityskulku.


Kesällä 1900 todettiin, että joka kymmenennellä kaupunkilaisella (mukaanlukien lapset, vanhukset ja liikuntakyvyttömät) oli polkupyörä (Nya Pressen 16.6.1900).

Pienemmät numerot kertoivat pidemmästä harrastamisesta, joten olivat joidenkin silmissä arvokkaita. Tai ainakin yksi kaupungista poismuuttanut yritti myydä numeroaan.

Hbl 9.9.1899

Vuosittaisten rekisteröintien määrä väheni vuosisadan vaihteen jälkeen. Vuonna 1900 uusia rekisteröintejä oli 1631, vuonna 1901 1170, vuonna 1902 631 ja vuonna 1903 "vain" 562 (Helsingfors-posten 3.1.1904). Numerointi alkoi uudestaan luvusta 10000, sillä sitä isommat eivät eivät varmaankaan mahtuneet polkupyörien kyltteihin. Vuoden 1903 lopussa toista numerosarjaa oli käytössä 2208 numeroa (Hbl 1.1.1904). Vuotta myöhemmin luku oli 2728 (Hbl 1.1.1905). Ilmeisesti tämä sarja kasvoi seuraavana vuonna tilastojulkaisun lukuun 3624. Vuonna 1912 saavutettiin siis 20 tuhannen polkupyörän määrä. 


Uusi kasvu alkoi vasta 1910-luvulla. Tämän selitystä on varmaan joku jo miettinyt. Sortovuosina vastustettiin rekisteröitäviä tuotteita? Vanhat pyörät kestivät ja kiersivät uusille omistajille numeroineen? Polkupyörien tuotanto keskeytyi? Niistä saatiin jossain päin maailmaa parempaa hintaa? Helsingin kadut tai pyörätekniikka paranivat 1910-luvulla? Talous koheni ja rahaa oli useammalla? Mielenkiintoisesti kasvu alkaa ennen maailmansotaa ja jatkuu sen läpi.

Kansallisarkisto on digitoinut Helsingin polkupyörärekisteröinnit vuosilta 1895-1914. Ne löytyvät polulla Helsingin poliisilaitoksen keskuspoliisiosaston liikennetoimiston I arkisto > B LUETTELOT > Bh Muut luettelot > Bh I Polkupyöräluettelot 1895-1943.

Ei kommentteja: