lauantai 19. huhtikuuta 2025

Kurkistus varsinaiseen mtDNA-tutkimukseen

Perinteiseen tapaani tein viime päivien tekstit "datalähtöisesti" kirjallisuuteen tarttumatta. Jälkijättöisen googlailun perusteella vuonna 1994 ajattelu viirasi eikä nykyisiä haploryhmätunnuksia vielä käytetty:

Olemmeko kenties polveutuneet yhdestä kantaäidistä, muinaissuomalaisesta Ainosta, jonka mitokondrioiden DNA:sta näkyy viitteitä meidän kaikkien perimässämme, vai havaitaanko Suomen väestössä merkkejä usean kantaäidin mtDNA:sta? Suurin osa suomalaisotoksesta löydetyistä mtDNA-tyypeistä on kuvattu myös muita populaatioita käsittelevissä selvityksissä. Valtaosa suomalaisista on tyyppiä 1, joka on yleisin myös muissa populaatioissa mustaa päärotua lukuun ottamatta. Uusia, ennen havaitsemattomia mtDNA-tyyppejä löytyi kuitenkin kolme. Suomalaisten mtDNA-tyyppien valikoimassa on havaittavissa selvät valkoiselle rodulle tunnusomaiset piirteet. (Marja-Liisa Savontaus: Ainoa etsimässä. Duodecim 1994;110(7):643-, tulokset olivat peräisin artikkelista Vilkki et al.: Human mitochondrial DNA types in Finland. Hum Genet. 1988 Dec;80(4):317-21. doi: 10.1007/BF00273643)

Kaksitoista vuotta myöhemmin ei enää haikailtu merestä noussutta esivanhempiparia.

MtDNA:n haploryhmien yleisyyksien perusteella suomalaisten - saamelaisia lukuun ottamatta - on todettu äitilinjojensa puolesta vastaavan muita eurooppalaisia väestöjä (mm. Torroni ym. 1996, Lahermo ym. 1999, Sajantila ym. 1996). [...] Eurooppalaisten yleisin haploryhmä on H, joka kattaa noin 40-60 % eurooppalaisista (mm. Torroni ym. 1996 ja 1998, Pereira ym. 2005). Noin 40 % suomalaisesta väestöstä kuuluu tähän haploryhmään. Muita yleisiä haploryhmiä meillä ovat U ja J (Torroni ym. 1996). (Kirsi Huoponen, Tuuli Lappalainen ja Marja-Liisa Savontaus: Idästä vai lännestä? Suomalaisten geneettiset sukujuuret. Duodecim 2006;122(1):63-8)

Vuonna 2017 Naturessa julkaistu Sanni Överstin et al. artikkeli Identification and analysis of mtDNA genomes attributed to Finns reveal long-stagnant demographic trends obscured in the total diversity analysoi mtDNA:n 843 nykysuomalaisesta, jotka kuuluivat 240 haplojen aliryhmään. Näistä noin kolmanneksen havaittiin olevan melko yleisiä Suomessa, mutta lähes tuntemattomia tai erittäin harvinaisia muualla. Näiden analysoitiin olevan noin 3000-5000 vuotta vanhoja eli syntyneen samaan aikaan, kun nuorakeraaminen kulttuuri ja maatalous saapui läntiseen Suomeen.

"Omasta" H1-haarastani suomalaisille erityisiksi nostettiin ryhmät

  • H13a1a1d1 (1,3%). FT:ssä on tästä 44 näytettä, joista 41 on Suomesta. Nämä muodostavat noin 1 prosentin Suomen kaikista näytteistä eli luku on linjassa Naturen artikkelin kanssa. Viimeisimmän yhteisen esiäidin arvioidaan eläneen vuoden 100 eaa paikkeilla. Edeltäjä on H13a1a1d, jonka osuus Suomen näytteistä on 1% samoin kuin edeltäjänsä H13a1a1d'ab. Molempien näytteistä yli puolet ovat Suomesta eli jossain määrin Suomi-erityisiä nekin.
  • H1a2 (2,5%). FT:n näytteiden perusteella yleisyys Suomessa on 3%. Viimeinen yhteinen esiäiti eli 750 eaa. Edeltäjäryhmän H1a+16162 yleisyys on Suomen näytteissä on 6% ja Virossa 7%. Onkohan joku projekti vinouttanut kokonaiskuvaa?
  • H1f1 (3,2 %). FT:n näytteiden perusteella yleisyys Suomessa on 4%. Viimeisin yhteinen esiäiti eli 650 eaa. Edeltäjäryhmä H1f:n osuus Suomen näytteistä on myös 4%.  
  • H1n4 (1,2 %). FT:n näytteiden perusteella yleisyys Suomessa on 4%. Viimeisin yhteinen esiäiti eli 1059 eaa. Edeltäjäryhmä H1n+3745:n osuus Suomen näytteistä on 3%.

Luulisi, että tarkalla tilastoanalyysillä nykyjakaumista saataisiin vielä jotain irti. Ehkä sitten, kun Ari Kolehmaisen Y-puolen väitöskirjatutkimus on avannut latua?

Tuorein laajaa näkyvyyttä saanut mtDNA-tutkimus oli Översti et. al. artikkeli Human mitochondrial DNA lineages in Iron-Age Fennoscandia suggest incipient admixture and eastern introduction of farming-related maternal ancestry. Siitä julkaistiin selkokieliset versiot Turun yliopiston tiedotteena, Kalmistopiirissä ja Elina Salmelan blogissa.  

Muinais-DNA:sta puheen ollen, kesällä aukeaa Vapriikkiin aiheesta näyttely. Tulossa on myös kirja Muinais-DNA — Avain menneisyyteen.

perjantai 18. huhtikuuta 2025

Kaikki eivät pysyneet paikallaan...


Yksi blogin "kantava" teema on ollut ihmisten liike, joten kun sain kaivettua FamilyTreeDNA:sta listan nimeämättömästä ryhmästä, jonka kanssa minulla on yhteinen esiäiti 1050 eaa., katsoin noin 90 hengen listaa hieman tarkemmin. Suurin osa näistä testatuista oli suomalaisia ja joukossa oli yksi tuttavanikin, sillä Suomi on pieni maa.

Oma äitilinjani päättyy asiakirjoissa veteliläiseen Maria Ollintytär Nykäseen. Uskoa tuloksiin lisäsi se, että listan päällimmäinen testaaja oli ilmoittanut varhaisimmaksi äitilinjansa edustajaksi Brita Mikontytär Nykäsen, jonka äiti Genissä oli Maria.

Muut tulokset olivatkin sitten pitkin ja poikin Suomea. Voi tietenkin olla, että testaajilla on ollut virheellistä tietoa, Genissä on virheitä tai että olen poiminut Genistä väärän profiilin. 

Pronssikaudella nykyisessä Ruotsissa tai Suomessa (tai muussa maisemassa) eläneen ja käsittääkseni todennäjöisesti indo-eurooppalaista kieltä puhuneen naisen jälkeläisiä oli 2500 vuotta myöhemmin Maria Ollintyttären lisäksi

MtDNA-osuma tähän ryhmään ei siis auttaisi sukututkimusta eteenpäin, mutta pienemmissä klustereissa mahdollisuus on olemassa.

torstai 17. huhtikuuta 2025

Todellisia nanoserkkuja

Olen vuosia (vuosikymmeniä) kutsunut merkityksettömän kaukaisia serkkuja nanoserkuiksi. Siis sellaisia, joiden kanssa yhteinen esi-isä on elänyt esimerkiksi 1600-luvulla. Viime aikoina FamilyTreeDNA on vienyt käsitteen aivan uudelle tasolle tarjoamallaan mitokondrio-DNA:n lisätiedolla. Ryhmitykseni H1n4 ei ole tarkentunut (toisin kuin joillekin muille), mutta olen saanut hauskoja yhteyksiä menneisyyteen.

Sven Estridinpojan kallo
ja kasvorekonstruktio
Tanskan Kansallismuseo, Wikimedia

Osiossa Notable ancestors on alussa varaus, jonka mukaan tulokset ovat "hauskoja faktoja".  Vastaavaa ei ole otsikon Ancient Connections alla eli esihistorialliset arkeologiset löydöt ovat vakavampi asia?

Valikoiman perusteella minun ja Birger jaarlin (1210-1266) yhteinen esiäiti eli vuoden 6300 eaa paikkeilla. Sama ajoitus on minun ja Tanskan kuninkaan Sven Estridinpojan (1019-1076) yhteisellä esiäidillä. Sama kivikauden nainen? 

Hieman läheisempi sukulaiseni on Islannissa vuonna 1704 mestattu nainen Sigurður Arason, sillä yhteinen esiäitimme eli 4300 eaa. Ajallisemmin vielä läheisempi "sukulainen" on nimetön merimies, joka kuoli vuonna 1686 Texasin rannikolla haaksirikkoutuneessa ranskalaisaluksessa La Belle. Yhteinen esiäitimme eli 2100 eaa.

Yhtä läheinen sukulainen on yksi Saarenmaan Salmen venehaudan vainaja (1-6), joka eli 700-luvulla. Salmen vainajien 2-B, 2-C, 2-P, 2-W ja 2-Z kanssa yhteinen esiäiti eli 4600 eaa. (Salmen löytö on parhaillaan esillä ruotsalaisessa mediassa kuin uutena asiana, sillä siitä on esillä näyttely Tukholman Vrak-museossa).  

Konkreettiset yhteydet eivät muuttaneet vanhaa tietoa H-linjan läntisyydestä, mutta konkretisoivat sitä kuitenkin hieman.

Oman hapuiluni jälkeen kuuntelin firman edustajan haastattelun, jossa kaikki oli mahdollista ja jopa sukututkimuksellisia ongelmia ratkennut, kun ryhmittely oli niin tiukkaa, että yhteinen esiäiti oli elänyt vuoden 1730 paikkeilla. Lisää testattuja niin tietoa tulee lisää...

P. S. Aikaisemmat tekstit aiheen tiimoilta: Ensivaikutelmat DNA-sukututkimuksesta (10.6.2023) ja Ääääää... (dna) (10.8.2023).

keskiviikko 16. huhtikuuta 2025

Oulun lukiossa epäonnistuneet

En onnistunut selvittämään Hämeen Sanomissa vuonna 1888 jatkokertomuksena julkaistun muistelman nimetöntä kirjoittajaa (*). Sen alussa on ajoitus "Parikymmentä vuotta sitten", jolloin kirjoittaja oli päässyt lyseonsa salaseuraan, konventtiin. Konventin puheenjohtajan kuoleminen nuorena Heidelbergissa sopii  Isak Castréniin, joka pääsi Oulun lyseosta ylioppilaaksi vuonna 1877. Riikka Väyrysen pro gradusta Tavoitteena todellinen sivistys ja kansallinen sivistyneistö. 1880-luvun aatteet Oulun suomalaisen yksityislyseon konventin jäsenten maailmankuvassa, selviää, että "Yksityislyseon konventin esikuvana oli Oulun ruotsalaisen valtionlyseon vuonna 1863 perustettu konventti, jonka lakien mukaan oppilaat laativat säännöt yksityislyseon konventille." Ouluun viittaavat myös mainitut pelien nimet. Kirjoittaja on siis ollut Oulun ruotsinkielisessä lyseon viidennellä luokalla aikaisintaan syksyllä 1872 ja viimeistään 1876. 

Lisälähteitä hakematta kirjoittajan lisäksi nimettömäksi jäävät hänen esittämänsä minielämäkerrat epäonnistujiksi näkemistään koulutovereista.

Eräs toveri X., hyvä laulaja oli hyvä tuttu eräässä monineitoisessa perheessä. Vakuutettiin, että hänestä ja neidoista oli Helsingfors Dagblad'issakin ollut viivan alla novelli, jossa joku kumppali olisi kuvaillut ja ivaillut häntä ja hänen rakkauttansa neiti H:hon ja että neidin isä oli muka asettunut poikkipuolin hänen onnensa tielleen. Emme tiedä oliko tämä totta, mutta myöhemmin ainakin julkaistiin yht'äkkiä neiti H:n kihlaus erään virkamiehen kanssa. Silloin oli toveri X. lohdutellut itseään punssilla ja hoiperrellut kadulla. Konventti ei ehtinyt asiaan enää ryhtyä ja niin ilmoitti rehtori X:lle, että hänen on 48 tunnin kuluessa lähteminen kaupungista, jossa hänellä oli koti. Hän sai siis karkoituksen eli religatioonin. Rehtorin tuomio, ainoa laatuaan 4—5 vuoden kuluessa, pidettiin kyllä oikeana, mutta tavan mukaan saatettiin X:ää laululla vähän matkaa kaupungista. Tuskin hän enää sen koommin kouluun tulikaan, vaan jäi maalaisten puuhiin ja toimiin elinajaksi. [...]

Erittäin tulee minun vielä surumielellä muistaa rappiolle joutuneita saman koulun oppilaita ja tovereita. Valitettavasti on kaksi tuomittu pois kunnialta vekselinväärennyksestä. Toinen kävi kolme, toinen neljä luokkaa. Jälkimmäinen oli talonpojan poika ja väärensi naapurinsa nimen. Edellinen oli kaupungista mestarin poika, rupesi juomaan, retkalehti ja vetelehti siellä täällä, kunnes väärensi isänsä nimen ja menetti kunniansa. 

Eräs nuorukainen kuuluva vanhempaan polveen haki itsensä mieheksi päästyä humalapäissään holhouksen alle! Hän kävi koulua kolmisen vuotta. 

Erään työmiehen poika erosi seitsemänneltä luokalta, sai hyvän paikan konttoristina, rupesi ryyppimään ja menetti sen, oleskeli sitten kerjäläisenä Helsingissä, kohentui hiukan muutamain luokkatoverein avulla naituaan piian, mutta rupesi taas juomaan, joten menetti uuden paikkansa — ja hirtti itsensä ulkohuoneessa Helsingissä. 

Olipa eräskin, joka koulussa alkoi panttailla turkkejaan ja takkejaan saadakseen juomia; hänkin kävi 3—4 luokkaa, kunnes erosi. Hän oleskeli sitten laiskana kotona komentaen vanhempiaan, kunnes koetti yhtä ja toista, mutta pantiin aina pois laiskuuden ja huolimattomuuden vuoksi. Sitten kerjäsi hän 20—25 v. parhaassa iässään. Helsingissä makasi hän kauan sairashuoneessa roistojen taudeista ja saatiin viimein Amerikaan.  

Monesta koulutoverista on tullut ryyppymiehiä, niinikään laiskureita, mutta heitä en tahdo pitää rappiolle juutuneina kun on rappentuneempia. 

Eräs sivistyneitten vanhempain poika kävi 3-4 vuotta oppikoulua, jatkoi ammattikoulua ja lähti karkuun piian kanssa, mutta estettiin. Tästä ynnä karttuvasta juoppoudesta hän elosteli niin oudosti, että ei pidetty järkevänä. Hän liikkui veljiensä nimessä, hurmasi ja kihlaili oudoilla tienoilla eteviä kaunottaria, kanteli sänkyvaatteitaan asunnostaan panttiin samoinkuin veljiensä palttoita, kunnes vietiin koetteeksi hulluinhuoneesen. Sinne hän ei kelvannut, mutta irti päästyä hän varasti, istui linnassa ja vietiin väkisellä Amerikkaan. 

Eräs läksi ylioppilaaksi tultua nuoren naisen kanssa Amerikkaa kohti karkaamalla, mutta tyttö tuli matkalta takaisiin. 

Ylioppilas oli jo muudankin toveri. Hän sai oivallisen viran, tuhlasi hänelle uskottuja rahoja, mutta kun päällikkö havaitsi sen, piti häntä virassa niin kauan että vaillinki tuli maksetuksi. Sitten hän erotettiin virasta, joi edelleen ja kuoli eli hirtti itsensä muistaakseni hulluinhuoneessa. 

Tällaista synkkää luetteloa voisi jatkaa, mutta se kävisi yksitoikkoiseksi ja saattaisi vaan alakuloiseksi lukijankin. Olen tahtonut vaan esittää varoittavina muutamia esimerkkejä siitä, kuinka kasvatus ei onnistu aina ja että silläkin alalla olisi tarpeen enemmän harrastusta. Ehkäpä vuoro- ja yhteisvaikutus kodin ja koulun välillä voisi korjata tuollaiset tappiot ja kasvattaa yhä enemmän vakavia luonteita joista olisi kunniaa koululle ja iloa kodille. 

(*) Koulumuistoja. 11.5., 15.5., 18.5., 22.5., 25.5., 29.5., 5.6., 8.6., 12.6., 15.6., 19.6., 10.8.1888 Hämeen Sanomat

tiistai 15. huhtikuuta 2025

Ikuinen ylioppilas G. W. Fagerlund

Gustaf Wilhelm Fagerlund syntyi Viipurissa vanhempinaan räätäli Karl Gustaf Fagerlund ja Hedvig Helena Kuhlberg. Hän pääsi Viipurin lukioon ja ylioppilaaksi 29.10.1857.[1] Hän ei kuitenkaan voinut (todennäköisesti) taloudellisista syistä aloittaa heti opintojaan vaan palasi Viipuriin, jossa hän työllistyi keväällä 1858 opettajaksi Haminan kadettikouluun valmistaneessa Edvard Elfströmin koulussa, sitten Carl Lillen ja N .A. Zilliacuksen yksityiskoulussa ja Viipurin kansakoulussa. Pidemmäksi muodostui toimi Uuraan kansakouluopettajana vuosina 1861-1865.[2]

Opettamisen ohessa Fagerlund kirjoitti sanomalehtiin. Muistokirjoitusten mukaan vuonna 1858 tekstejään julkaisi Sanan-Lennätin, jossa esiintynyt nimimerkki K. W. W-n on yhdistetty Fagerlundiin.[3] Ulkomaisiin teksteihin perustuva fakta sopiikin hyvin koulua käyneen tekemäksi.

Luulon vaikutuksesta Sanan-Lennätin 13.08.1858 no 32
Mormonilaista. Sanan-Lennätin 06.08.1858 no 31
Mustalaisista, heidän alku-perästä ja ensimäisestä ilmautumisesta Europassa. Sanan-Lennätin 30.07.1858 no 30
Muutamat sanat hyödyllisten eläväin varjelemisesta Sanan-Lennätin 23.07.1858 no 29
Arabialaiset Afrikassa Sanan-Lennätin 09.07.1858 no 27

Muistokirjoitukset eivät mainitse viipurilaista Aamuruskoa, jossa samalla nimimerkillä julkaistiin vuonna 1859 enimmäkseen mukaelmia ja käännöksiä.

Tyhmä minäkin olin! Tarina Kyösti Kyöstinpojalta AAMURUSKO 11.06.1859 NO 23
Jalo kosto (Ranskan mukaan) AAMURUSKO 18.06.1859 NO 24
Kuvailemia ja satuja elämästä ja luonnosta XI & XII AAMURUSKO 03.09.1859 NO 35
Molemmat tynnyrit. (Krummacherin mukaan) AAMURUSKO 03.09.1859 NO 35
Lähetys-kunta. Tarina muualta AAMURUSKO 22.10.1859 NO 42
Aviollinen historia. AAMURUSKO 22.10.1859 NO 42
Pojat ja miehet AAMURUSKO 29.10.1859 NO 43 Tytöt AAMURUSKO 29.10.1859 NO 43
Manalainen rohvessorina. Kansansatu muualta AAMURUSKO 19.11.1859 NO 46
Kiinalaisten pääjuhlat AAMURUSKO 10.12.1859 NO 49
Lesken roppo. Suomentama. AAMURUSKO 31.12.1859 NO 52

Kahden vuoden tauon jälkeen samalla nimimerkillä julkaistiin fiktiota viipurilaisessa Otawassa. 

Sulho Otawa 2/1862
Pienisaaren neiti Otawa 30-32/1862
Myllärin tytär ja paruuni. Lyyertsin palalla Otawa 33/1862
Koulumestarin juttuja Otawa 33, 35, 37, 39, 41, 45/1862
Touvolan rikas tyttö Otawa 37&38/1862
Kaksi lehteä Otawa 39/1862
Nuorukaisen kosto Otawa 40/1862
Tykö Tomminpojan elämä ja onnen vaiheet Otawa 44, 45, 47, 49-51/1862

Samaan aikaan lehdessä ensin nimimerkillä G. W. F. ja sitten K. Wilkka alkoi ilmestyä paikalliskirjeitä Uuraasta ja muutakin kommentointia, joka jatkui lokakuuhun 1863.

Uuraan Kansa-koulu. Otawa 06.06.1862 no 22
Muutama sana talonpojalle -n-n Suomettaren 25 n:ssa. Otawa 04.07.1862 no 26
Haminan-seikkoja Uuraassa. Otawa 29.08.1862 no 34
Uuraasta. Otawa 17.07.1863 no 29
Uuraan kansa-koulusta. Otawa 24.07.1863 no 30
Sitä tätä. Otawa 24.07.1863 no 30
Suomennoksista sananen. Otawa 07.08.1863 no 32
Uuraasta Laurinpäivänä. Otawa 14.08.1863 no 33.
Kaupan-liikkeestä pyhäpäivinä. Otawa 21.08.1863 no 34
Uuraan kansakoulusta. Otawa 28.08.1863 no 35
Viipurin kävelyspaikoista. Otawa 04.09.1863 no 36
Porvariston edusmies-vaalista.Otawa 04.09.1863 no 36
Uuraasta. Otawa 11.09.1863 no 37
Morsiamen kerjäämisestä. Otawa 11.09.1863 no 37
Keisari Uuraassa. Otawa 18.09.1863 no 38
Uuraasta. Otawa 18.09.1863 no 38
Uusia hinaus-höyryjä Viipurin ja Uuraan välillä. Otawa 25.09.1863 no 39
Uuraasta. Otawa 25.09.1863 no 39
"M. Luther". Otawa 02.10.1863 no 40
Oikaisu. Otawa 02.10.1863 no 40
Uuraasta. Otawa 09.10.1863 no 41

Kirjoittaminen Uuraan kansakoulustakin yhdistäisi tekstit Fagerlundiin, mutta nimimerkkinsä tuli julkisuuteen myös lokakuussa 1863 alkaneessa oikeusjutussa.[4] 

Vuonna 1864 Porvoossa painettiin "Kyttyrä-Selkäinen tai Työn voima. Porvarillinen näytelmä neljässä näytöksessä. Saksan kielestä suomentanut K. W. W-n". Samana vuonna lehden Maan ja merien takaa numeroissa 6&7 julkaistiin nimimerkillä K. W. W-n kertomus Kapina Porvoossa. Viipurissa painettiin vuonna 1865 kahdessa osassa Osoitus Kaupan kirjevaihtoon, jonka kolmesta suomentajasta yksi oli G. W. F. Helsinkiläinen Päivätär julkaisi kesällä 1865 G. W. F.:n kirjoittaman jatkokertomuksen Kavala ystävä (23.06.1865 no 2401.07.1865 no 2508.07.1865 no 2615.07.1865 no 27)  huomautuksella

Toimitus on antanut siaa palstoissansa tälle lähetetylle kertomukselle, kehoittaaksensa kirjoittajaa, jonka teoksessa helposti havaitaan aloitelijan käsialaa. Välttämättömimpiä muutoksia ja oikaisuja emme ole voineet jättää tekemättä. Jos olisimme tehneet enemmän muutoksia, niin kirjoittaja kenties ei olisi tuntenut omaa teostansa. Toimitus.

Lyhyempiä tekstejä nimimerkillä K. Wilkka ilmestyi kesällä 1865 Suomettaressa.
Uuraasta. Suometar 05.07.1865 no 152 & Suometar 06.07.1865 no 153 & Suometar 07.07.1865 no 154
Viipuri. Suometar 31.08.1865 no 201 & 01.09.1865 no 202 & 02.09.1865 no 203 & 05.09.1865 no 205 & 06.09.1865 no 206 & 07.09.1865 no 207

Fagerlundia ei mainita painetussa ylioppilaiden listassa vielä syksyllä 1865, mutta hän ilmoitti osoitteen Helsingissä kevätlukukaudesta 1866 syyslukukauteen 1868. [5] Fyysisesti nuorempi O. E. Tudeer aloitti opintonsa 1867 ja kirjoitti myöhemmin: "Muistan jonkun verran hämmästyneeni, kun minut ensimäisenä lukukautenani esitettiin pitkälle, veteläraajaiselle, näköään keski-ikäiselle vieläpä elähtäneennäköiselle, punssista kajahtavalle herrasmiehelle, jonka sanottiin olevan osakuntatoveri F." Tudeer muisti Fagerlundin myös osakunnan lehden Viborgs Kringlan kirjoittajana. Tudeer mainitsee nimimerkillä K. Wilkka suomeksi kirjoitetut jatkokertomukset "Paavo Lyydikäinen" ja "Vapaaherran onnettomuus" sekä nimimerkeillä G. Gustafsson tai G. G:son ruotsiksi kirjoitetut "Erik Väpnare" (1866) ja "Jöns Jönssons lefnadsöden (1867-1868). Fagerlund käutti myös nimimerkkiä Pukki.[6] Pahennusta hän herätti kirjoituksella, jossa pääkaupungin ilotytöt luokiteltiin yhdeksään ryhmään.[7]

Helsingissä asuessaan Fagerlund oli Helsingfors Dagbladin oikolukija ja avusti Hufvudstadsbladetia nimimerkillä Wilhelm [2, 7]. Tai tarkemman tiedonannon mukaan "Vuosina 1866—69 ja 1871—73 oli hän vakinaisesti kiinnitettynä "Helsingfors Dagbladin" toimitukseen sekä sillä välillä lyhyemmän aikaa myöskin "Uudessa Suomettaressa" [11]. Fagerlund siis kirjoitti edelleen myös suomeksi.

Johon kalikka, siinä vinkuminen. Suometar 06.08.1866 no 63
"Katujen nimistä Helsingin kaupungissa". Suometar 09.08.1866 no 64
Valtiopäiväkirjeitä. I. Pohjan-Tähti 20.02.1867 no 8
Valtiopäiväkirjeitä. II. Pohjan-Tähti 27.02.1867 no 9
Valtiopäiväkirjeitä. III. Pohjan-Tähti 09.03.1867 no 10
Valtiopäiväkirjeitä. IV. Pohjan-Tähti 13.03.1867 no 11

Fagerlund luopui opinnoistaan vuonna 1869 ja sai paikan Rannan kihlakunnan henkikirjoittajana pariksi vuodeksi [2, 7]. Nimilistojen lomassa syntyi jatkokertomus Paavo Teirinen (Uusi Suometar 28.11.1870 no 94, 01.12.1870 no 9505.12.1870 no 96 08.12.1870 no 9712.12.1870 no 9819.12.1870 no 10022.12.1870 no 101,  27.12.1870 no 102, 29.12.1870 no 103). Jonkinlaista akateemista kunnianhimoa osoittaa vielä muistokirjoituksissa vuodelta 1872 mainittu historiallinen kirjoitus "Hemming Gad, biografiskt utkast", jota kuvataan yliopistolla palkituksi.[2] Muistokirjoitusten ulkopuolelta kirjoituksesta ei kuitenkaan löydy tietoa.

Vuonna 1874 Fagerlund otettiin Viipurin lääninhallituksen ylimääräiseksi lääninkonttoristiksi [11]. Virkamiesura eteni vuoden 1875 alussa Viipurin lääninkanslian kirjeregistraattoriksi [8, 11]. Vuonna 1884 häntä kutsutaan lääninkirjuriksi.[9, 11] Vanha tuomio ei painanut, vaan joitakin vuosia Fagerlund oli myös painoasiamies Viipurissa [10]. Vuonna 1884 hän sai erityistehtäväkseen lahjoitusmaa-asiat [7].

Muistokirjoituksen mukaan "Wanhemmalla ijällään kirjoitteli hän joskus "Östra Finlandiin" ja "Wiborgs Nyheteriin"."[2] Kirjallisesta tuotannostaan eniten huomiota on saanut Wiipurin Sanomissa 13.8.-21.ll.1899 julkaistu kuvaus Viipurista, joka oli suomennettu Fagerlundin muistiinpanoista. Vuoropuhelussa Fagerlund on mukana sekä toisena osapuolena että keskustelun kohteena

- Tähän on näemmä rakennettu kivikartano Fagerlundin kartanon päälle. 

- Sen on räätäli Nilsson rakentanut. Hän tuli Fagerlundin kartanon ja räätäliliikkeen omistajaksi jo v. 1859, mutta on itse kuollut ja kartano on sen jälkeen jo kahdesti vaihtanut omistajaansa. 

- Minne Gustaf Fagerlund on joutunut? 

- Hän on läänin kirjanpitäjä ja lahjoitusmaiden asioiden esittelijä lääninhallituksessa sekä lähinnä vanhin virkamies siellä. Hän on ollut kansakoulunopettajana Uuraassa, useampia vuosia sanomalehtimiehenäja meni sitten lääninhallitukseen 25 vuotta takaperin. Hänellä on oma kartanonsa Saunalahden esikaupungissa Monrepoon alueella.[7]

Muistokirjoituksen mukaan Fagerlund oli "pitkän aikaa työskennellyt Viipurin läänin myöhempää historiaa warten, jota ei kuitenkaan ehtinyt saada valmiiksi. Arvokkaita ainesvarastoja sitä varten lienee vainaja jo ennättänyt koota."[11] Kesken jäi myös teos lahjoitusmaa-asiasta.[2]

G. W. Fagerlund kuoli 66-vuotiaana 29.9.1904.

[1] Veli-Matti Autio: Ylioppilasmatrikkeli 1853-1899

[2] Muistokirjoitus. Karjala 30.9.1904

[3] V. J. Kallio. Fennica-kirjallisuuden salanimiä ja nimimerkkejä vuoteen 1885. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia, 211. 1939

[4] Otawa 16.10.1863 no 42Otawa 23.10.1863 no 43Otawa 30.10.1863 no 44

[5] Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Vår-Termin år 1866Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Höst-Termin år 1866Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Vår-Termin år 1867Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Höst-Termin år 1867Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Vår-Termin år 1868Förteckning öfver embets- och tjenstemän samt närvarande studerande vid Kejserliga Alexanders-universitetet i Finland. Höst-Termin år 1868

[6] O. E. Tudeer. Piirteitä epävirallisen viipurilaisen osakunnan elämästä (1864-1868). Kaukomieli : Wiipurilaisen osakunnan albumi = Wiborgska afdelningens album 5. 1912, 26-88

[7] Sven Hirn. Gustaf Gustafsson kävelyllä Wiipurissa 1899. Viipurin Suomalaisen Kirjallisuusseuran Toimitteita 11. 1996, 82-171 (pdf)

[8] Helsingfors Dagblad 24.02.1875 no 53Keski-Suomi188004.08.1880 no 62

[9] Suomalainen Wirallinen Lehti 05.07.1884 no 154

[10] Suomalainen Wirallinen Lehti 18.08.1885 no 189

[11] Muistokirjoitus. Wiipuri 30.09.1904 no 227 

maanantai 14. huhtikuuta 2025

Islanderista Jääksi

Emil August Islander syntyi 15.8.1862 Hollolassa.[1] Hänen isänsä August oli Uskelan kylän Isäntälän rusthollari, joka oli ottanut sukunimen käyttöön esikoisensa syntymään eli vuoteen 1853 mennessä. August "koulua käymättä oli hankkinut semmoiset tiedot ja taidot, jotta kykeni hoitamaan useita kunnallisia luottamustoimia".[2] Hän oli kansakoulujen suosija ja lahjoitti maata Uskelan kylän kansakoululle.[3]

Niinpä ei ole yllättävää, että Emil muistokirjoitustensa mukaan joko kävi Heinolan alkeiskoulun tai kolme luokkaa Heinolan realikoulua. Samaisten tekstien perusteella hän pääsi ylimääräiseksi konttorikirjuriksi postilaitokseen vuonna 1883. [4] Hän oli Hollolan kirjoissa vuoteen 1887.[5]

Emilille ei riittänyt pelkkä virkaura vaan jo vuonna 1881 sanomalehdessä Savo julkaistiin kolme jatkokertomustaan. salanimellä E. A. Jää. Varhaisin oli Mökin Jussi , jossa päähenkilö seikkailee New Yorkissa asti. Eliköhän esikuvansa jossain Hämeen mökissä?[6]. Tarinan Liina ja Lemmetön sydän päähenkilö on kartanonneiti, joka jää omasta tahdostaan naimattomaksi ja testamenttaa varoja kansakoululle. [7] Traagisen ja romanttisen tarinan Kuolo kaikki sovittaa keskellä ollaan Suomen sodassa, mitä ei olisi alkupuolella arvannut.[8]

Savo ilmestyi Kuopiossa. Seuraava Emilin jatkokertomus Metsäntähti. Kuvaelma Suomen sotaisista ajoista julkaistiin Helsingin Wiikko-Sanomissa syksyllä 1882. Tarinan juoni on minimaalinen ja isonvihan kuvauksen historiallisuus niin minimaalista, että päähenkilö menee lopussa naimisiin valkoisessa morsiuspuvussa. [9] Samassa lehdessä ilmestyi myös E. A. Jää -nimimerkin pisin kertomus Paradisin Pakolainen. [10] Se julkaistiin myös kirjana, joka arvosteltiin Valvojassa 10/1885. G-t:n mielestä

"Paradisin pakolainen" kuvaa usein nähtyä tapausta, erästä nuorukaista, joka "vapaaksi" ylioppilaaksi tultuaan pahaan seuraan ja juopumukseen antauten itse rikkoo niitä onnellisia oloja, joissa hän on kasvanut. Kun hän vuosien kuluttua paranneena palaa entiseen kotipaikkaansa, tulee hän uusiin oloihin, entiset rakkaat nukkuvat maan povessa. Esitys osoittaa tekijässä, hra Jäässä, kertomiskykyä, vaan sitä vaivaavat myöskin useat puutteet. Kertomus on paikoittain liian lyhyt — suoraan sanoen on tämä meidän mielestämme vähempi virhe, kuin päinvastainen liiallisuus — tapahtumain laveampi esitteleminen olisi antanut enemmän vilkkautta kertomukselle, joka nyt enimmin liikkuu kertojan sisällisten tunteitten kuvaamisessa. Varsinkin "elämän myrskyt" ja paremmille poluille joutuminen olisivat vaatineet tarkempaa esittämistä.

 

US 2.4.1899

Todennäköisesti Eemil kirjoitti muutakin. Muistokirjoituksensa mukaan hän oli 1880-luvulla "useiden siihen aikaan ilmestyvien sanomalehtien kirjeenvaihtajana" ja runojaan sekä novellejaan ilmestyi Savon lisäksi Kyläkirjaston kuvalehdessä, Keski-Suomessa, Pääskysessä yms., joista niitä ei tekstihaulla löytynyt.[2]

Postiuralle päästyään ja perheen kasvaessa kirjoittaminen ehkä jäi eikä aikaa palaamiseen sen pariin tullut, sillä Emil August Islander kuoli 36-vuotiaana 31.3.1899. Yksi suremaan jääneistä pojistaan oli Kaarlo Aatto Ilmari (s. 24.10.1888 Helsinki), joka myöhemmin suomensi sukunimensä Jäämaaksi ja päätyi WSOY:n kirjalliseksi johtajaksi.

Lähteet:

[1] Hollola LK 1860-69, 726

[2] Suomalainen 22.1.1891 

[3] Hämeen sanomat 15.8.1890

[4] Uusimaa 1.4.1899; Hämeen Sanomat 6.4.1899

[5] Hollola RK 1880-89, 835

[6] Savo 29.07.1881 no 56, 02.08.1881 no 57, 05.08.1881 no 58, 09.08.1881 no 5912.08.1881 no 6016.08.1881 no 6119.08.1881 no 6223.08.1881 no 63

[7] Savo 26.08.1881 no 6409.09.1881 no 6813.09.1881 no 6920.09.1881 no 7123.09.1881 no 72

[8] Savo 15.11.1881 no 87, 18.11.1881 no 88, 22.11.1881 no 89, 25.11.1881 no 90, 29.11.1881 no 91, 02.12.1881 no 92, 06.12.1881 no 93

[9] Helsingin Wiikko-Sanomia 18.08.1882 no 3325.08.1882 no 3401.09.1882 no 3522.09.1882 no 3806.10.1882 no 40

[10] Helsingin Wiikko-Sanomia 18.01.1884 no 325.01.1884 no 401.02.1884 no 508.02.1884 no 615.02.1884 no 722.02.1884 no 829.02.1884 no 914.03.1884 no 1128.03.1884 no 1330.05.1884 no 2206.06.1884 no 2320.06.1884 no 2518.07.1884 no 2925.07.1884 no 3001.08.1884 no 3115.08.1884 no 33

sunnuntai 13. huhtikuuta 2025

Yhteisiä merkkipäiviä vuosina 1853-1855

Keisari Nikolai antoi syksyllä 20.10.1853 julistuksen sodasta Turkin valtakunnan kanssa. Se luettiin kaikille seurakunnille, joiden jäsenet eivät varmaankaan vielä ymmärtäneet, että tämä sota tulisi myös Suomen rannikoille. Venäjän armeijan Achalzikissa ja Sinopessa saavuttamien taisteluvoittojen johdosta määrättiin kiitosjumalanpalvelus Porvoon ja Turun tuomiokapituleista 28.12.1853 lähteneissä kiertokirjeissä.[1]

Seuraavana keväänä sama sanomalehti kertoi Englannin sotalaivastosta Itämerellä sekä Helsingistä, että
Kova tykkien pauke säikähytti menneenä perjantaina puolenpäivän aikana kaikkia arkoja luontoja pääkaupungissa; nyt se sota alkoi meidänkin rannoilla, arveli moni, kiiruhtaen satamaan katsomaan. Mutta täälläpä oli yleensä koko satamassa Viaporin ympäristölle asti kaunis näkö: sotalaivat seisoivat tyyneellä veden pinnalla somasti koristettuina monella sadalla monenvärisellä vaateviirillä eli lakulla ja päivän kunniaksi ammuttiin niistä monta kymmentä pamausta perätysten, niin että ikkunan ruudut kaupungissa tärisivät: Viime-perjantai oli Keisarinnan nimipäivä. Tämä päivä oli myös ensimäinen kaunis kesäpäivä. Iltaisella oli Senaattitorin seutu tulilla valaistu ja kuu paistoi taivaalla kirkkaasti. Esplanaatissa pelasi kaksi venäjän sotajoukon soittokuntaa koko illan. Kansaa oli paljon koolla kävelemässä ja illan ihanuutta nauttimassa. — viime sunnuntai-iltana pelasi Esplanaatissa myös samat kaksi venäjän soittokuntaa ja kansaa oli paljon liikkeellä.[2]

Pari kuukautta myöhemmin: "Kova tykkien pauke ilmoitti eilen puolenpäivän aikana pääkaupunkilaisille Keisarinnan syntymäpäivää. Illalla soitti Venäjän sotaväen soittokunta Ulrikan linnan puistossa. Kansaa oli jotestansakin koolla. Senaattitorin seutu oli tulilla koristettu, niinkuin viime perjantainakin."[3]

Sodan johdosta ei määrätty toista kiitosjumalanpalvelusta, mutta sellainen järjestettiin perinteiseen tapaan Nikolai I:n kuoleman jälkeen. Tästä ja päivittäisestä kellonsoitosta 12-13 lähetettiin tuomiokapituleista ohjeistus 10.3.1855.[4] Kuukautta myöhemmin tiedotettiin, että kellonsoitto päättyisi yleisenä valituspäivänä 18.5.1855.[5] Artikkelissani Valtakunnalliset kuninkaallisten sanomakellot kirjoitin
Samoin kiersi vuoro Kullaalla päivittäin vuonna 1855, kun kellot soivat Nikolai I:lle. Helsingissä kiitosjumalanpalvelus pidettiin 11. maaliskuuta ja kellojen soitto alkoi seuraavana päivänä jatkuen yleiseen valituspäivään 16. toukokuuta. Kaikkialla ei kuitenkaan oltu samassa tahdissa, sillä Lappeenrannasta kirjoitettiin 27. maaliskuuta: “Surukelloja ei ole vielä keritty täällä ruveta soittamaan, mutta muissa elämän tavoissa näkyy suru ja kaipaus.”

Keisarin kuoleman johdosta määrättiin myös puolen vuoden suruaika, joka alkoi 2.3.1855. Tämä ei estänyt uuden keisarin syntymäpäivän huomiointia Helsingissä 29.4.1855:

Isoruhtinaamme H. M:ttinsa Venäjän Keisari Aleksanteri Toisen 37:nä syntymäpäivänä, kävivät täkäläiset virkakunnat ja porvariston vanhimmat ilmoittamassa onnen toivotuksiansa kenraalikuvernööri Bergille, niinkuin maamme ylhäisemmälle virkamiehelle. Huoli-ajan ulkonaiset merkit heitettiin täksi päiväksi pois. Kirkoissa soitettiin urkuja. Senaattitorilla pidettiin katselmusta sotajoukoista. Jälkeen puolen päivän myöhään iltaan kaikuivat Suomen meriväestön soiton säveleet kävelypuistossa. Illemmalla oli koko kaupunki loistavasti tulilla valaistu. Ylähältä Nikolain kirkon tornista, katolta ja rapuilta, Yliopiston ja Senaatin ikkunoista ja myöskin rapuilta paistoi tulen valo, niinkuin tähdet taivahalta. Yliopiston tähtikartano välkkyi vuorelta itseksensä, niinkuin kaunis tulilinna. Kävelypuistoissa paloi monenvärisiä lyhtiä puissa. Kansaa oli suurissa joukoissa liikkeellä ja kuu katsoi valkoisilla silmillänsä tätä ihmisten iloa ja valkeutta.[6]

Huolivaatetta piti kantaa vasemmassa käsivarressa 17.8.1855 asti.[7] Tästä huolimatta Helsingistä kerrottiin jo 3.8.1855, että

Huvituksia on näillä viikoilla ollut kesän varissa tarjona runnihuoneen puistossa ja Kaisaniemessä melkein joka päivä. Niissä saapi myös kuulla pari kertaa viikossa soittoakin. Eilen näytettiin leikkitulia Kaisaniemessä ja tämän päivän iltaisella on runnihuoneen puisto tulilla koristettu keisarinnan Maria Aleksandrovnan nimipäivän kunniaksi. — Mutta poispa se ajan ankaruus on ottanut huvituksilta entisen ma'un, eikä pääkaupunkilaiset niistä näytä sen iloisemmilta.[8]

Uuden keisarinnan syntymäpäivä oli vain viisi päivää myöhemmin. Oulussa vihittiin tuolloin keisarin Suomen jaetulle tarkk'ampujapataljoonalle lahjoittama sotalippu. "Puolisen jälkeen kokousi puutarhaan paljo muuta väkeä ja yhteinen ilo oli ylimmällään: laulut, pelinsoitot kaikkuivat siellä, ylhäiset että alhaiset kulkivat sevoin ja tanssasivat, jota huvitusta selkiän päivän lämmin ja kauneus lisäsi."[9] Sama päivä oli myös isoruhtinas Nikolai Nikolajewitsin syntymäpäivä ja Viipurissa vihittiin hänen mukaansa nimetty tykkivarustus.[10] Seuraavana päivänä alkoi Viaporin pommitus Helsingissä.


Lähteet: 

[1] ÅCB XI:371; BCB 210 (28.12.1853)
[2] Suometar 12.05.1854 no 19
[3] Suometar 14.07.1854 no 28
[4] ÅCB XII:202; BCB 222 (10.3.1855)
[5] BCB 223 (14.4.1855)
[6] Suometar185504.05.1855 no 18 
[7] Maamiehen Ystävä 01.09.1855 no 35
[8] Suometar 03.08.1855 no 31
[9] Oulun Wiikko-Sanomia 11.08.1855 no 32
[10] Suometar185524.08.1855 no 34