keskiviikko 25. maaliskuuta 2015

Täydennysosia

1) Kirjoitettuani 1700-luvun postiaikatauluista Suomesta Tukholmaan törmäsin digitoituna kirjaan Vägvisare igenom Stockholm (1790), jossa oli listattuna postin tulo eri suunnilta. Suomesta ei tullut mitään?!
Suurin osa kirjasta on osoitekalenteria, joten jos on joku varakkaampi henkilö kaupungissa kiinnostuksen kohteena, kannattaa selata. Omista tutkimuskohteistani ainakin kaksi Flachsenus-jälkeläistä listattuna. (Ovat mukana kirjassani Flachsenius, muistiinpanoja)
2) Kansallismuseon näyttelyhuomioilleni löytyi vahvistusta Artefaktan keskustelusta, jossa Jyrki Lammi kirjoitti
Uskonnot näyttelyssä esineet ovat vain ja ainoastaan ilmiön kuvia. Esimerkiksi tiibettiläisestä veistoksesta esineenä kerrotaan: "Valettua pronssia" Ei siis mitään muuta. Seikkailu(!) Siperissa näyttelyssä on 3 esinettä ja kaikki muu on kuvaa tai tekstiä (tunne ja elämys jäävät nekin aika laimeiksi). Metsäsuomalaiset näyttelyssä on toki esineitä, joista kerrotaan perustiedot, mutta se jää avoimeksi ovatko esineet tyypillisen ruotsalaisia, suomalaisia vai nimenomaan metsäsuomalaisia. Esineet ovat esillä lähinnä siksi, koska ne on satuttu aikoinaan keräämään.
Museon puolesta Ildikó Lehtinen vastasi m.m. "Koska tekstiä on usein kolmella kielellä, ei joka esineestä voi laatia tyhjentäviä tietoja. Se ei tarkoita sitä, että kokoelmatutkijalla ei olisi niitä tietoja."

3) Dies Mediavales -raportointiin (osa 1 ja osa 2) olisi sopinut tuoreimmat "keskiajan" opinnäytteet, mutta tulkoon tähän
Ja vielä digitoitua kaunokirjallisuutta keskiajasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti