Eilen mainitsemassani Päivälehden museossa on Kari Suomalaisen piirrosten lisäksi esillä pohjoismainen näyttely Politisk illustrationskonst som historisk källa. Kaikki kuvat olivat vilaisuni perusteella 1900-luvulta, mutta Ruotsin politiikasta kerrottiin piirtämällä jo 1700-luvun lopulla. Tarvitaan kylläkin minua parempi historiantuntija selittämään kuvien merkitys.
Allegoria vuoden 1792 poliittisesta tilanteesta, Ruotsin kuningas vasemmalla.
(Grand combat à mort, Gallica)
Allegoria vuoden 1792 poliittisesta tilanteesta, Ruotsin kuningas Kustaa III merkitty numerolla 11 (jota en onnistunut löytämään.
(La Foire de Coblentz ou les grands fantoccini français, Gallica)
Allegoria vuoden 1792 poliittisesta tilanteesta, Ruotsin kuningas kolmas oikealta.
(Le Jeu de l'émigré : au premier coup ! c'est bien jouer !., Gallica)
Kustaa III:n murha
(Gustav der Unerschrockene fällt von Neuchelmörders Hand auf der Redoute zu Stockholm den 16.ten Maerz 1792, Gallica)
Kustaa III: murhaaja
(Anckerstroem, schwedens Koenigs Moerder , Gallica)
Kustaa III:n murhaaja, vaihtoehtoinen kuva
(J. Ankarstrom le Brutus suédois : l'an 1.er de la République, d'après le portrait original envoyé de Suède du Cercle Social, Gallica)
Murhaaja rangaistavana
("Portrait of Regicide Ankarstrom", Wellcome images)
Englannissa viesti murhasta vietiin salaiseen huoneeseen
(Taking physick or the news of shooting the King of Sweden, Gallica)
Allegoria vuoden 1792 uhreista, Ruotsin kuningas vasemmalla
(Etrennes à nos legislateurs pour l'année 1792, Gallica)
Seuraava Ruotsin kuningas tuli Ranskan haaromaksi?
(L'Enjambée impériale, Gallica)
Seuraava Ruotsin kuningas tuli Ranskan haaromaksi?
VastaaPoistaVenäjän Katariina Suuren ehkä kuitenkin?
Ajatellaan positiivisesti. Jollen tekisi virheitä saisin vieläkin vähemmän kommentteja.
VastaaPoista