perjantai 2. maaliskuuta 2012

Mallikas kapteeni

The sailors' magazine and seamen's friend lainasi numeroonsa 8/1869 elokuisesta The Harper's Magazinen numerosta suomalaisen kapteenin kuvauksen otsikolla A Model Captain:
The Captain, Lars Krogius, by name, commanding the steamer Wiborg, seemed to us the very picture of a Scandinavian hero of the romantic days, toned and tamed by nineteenth century civilization. Straight as his native pines, with eyes blue as a mountain lake, and abundant flaxen hair, he is a figure to be noticed anywhere, and to be trusted and admired at the same glance. Our Captain is a Finn, and at the same time a perfect gentleman; a sailor from his boyhood, and at the same time Professor of the science of Navigation in Helsingfors; which position he tills in winter when these gulfs are frozen solid, and his occupation as Captain of the Wiborg, is temporarily gone. He has sailed three times around the world, although now but thirty-five years old—the first voyage being his wedding-tour as commander of a merchantman. He has visited New York, and speaks with wonder of our "magic city" of Chicago. He is as kind to the humblest steerage passenger as to the wealthiest lounger in the cabin, and comes down from his lofty outlook on the upper deck to make the Finnish waiters understand that it is not caviar but cauliflower that a belated passenger had called for at the dinner-table. In his pleasant Finnish tones and idioms, but with well-spoken English words, he tells us much about his country, wrested from Sweden in Czar Peter's time, and urges us to devote a week to its scenery and its people ; saying that in recent years it is quite common for travelers to tarry there a little before making the more "fashionable" Russian tour.
Kotimaisesta lehdistöstä Krogiuksen kuoltua maaliskuussa 1890 muistokirjoituksia löytyi monista lehdistä, m.m. Land och Stadin numerosta 24.9.1890, jossa myös yllä oleva kuva miehestä. Uuden Suomettaren muistokirjoituksessa kerrottiin Krogiuksen alkuvaihesta:
Vainaja oli syntynyt v. 1832 ja sai ensimmäisen kouluopetuksensa Suomen kadettikoulussa, jonka kuudennelta luokalta hän erosi antautuaksensa merimiesuralle. Kulettuansa merimiehenä sekä kotimaan että ulkomaan laivoilla suoritti vainaja perämiehen tutkinnon V. 1853; joutui Itämaisen sodan aikana v. 1854 sotavangiksi Englantilaiselle sotalaivalle, karkasi sieltä marraskuussa samana vuonna; palveli sitten amerikalaisissa purjelaivoissa kesäkuuhun 1855 ja sai silloin toimeksi keisarillisena kuuriirina matkustaa Washingtonista Berliniin ja Pietariin. Tällä tavoin päästyänsä kotimaahan suoritti vainaja v. 1856 laivakaptenintutkinnon, palveli sitten "Wiborg" ja "Örnskjöld"-laivoilla syyskuuhun 1857, jolloin hän astui venäläis-amerikkalaisen yhtiön palvelukseen, jossa hän oli elokuuhun 1863, johtaen yhtiön laivoja "Nikolai I" ja "Kamtschatka" ja tehden kolme matkaa ympäri maapallon. Siitä erottuaan v. 1863 nimitettiin vainaja samana vuonna täällä olevan merikoulun johtajaksi ja ensimäiseksi opettajaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti