perjantai 24. kesäkuuta 2022

Näyttelypavilijongin rakennusmestari

Eilisessä tekstissä lainaamani rakennusmestarin arvio arkkitehti Höijeristä ei ollut Yleisen näyttelyn rakennuksen urakoineelta rakennusmestari Carl Theodor Wilhelm Heinrich Crollilta, sillä tämä oli kuollut jo vuonna 1894. Miehet kuitenkin ehtivät tehdä yhteistyötä Kaivopuiston jälkeenkin.

Muistokirjoitustensa mukaan Croll oli muuttanut Suomeen 1850-luvulla Beslausta / Saksasta (SWL 30.1.1894, Tekniska föreningens i Finland förhandlingar 1-2/1894)). Tämä "salvumies" vaihtoi Preussin alamaisuuden Suomeen keväällä 1862 (Sanomia Turusta 6.6.1862). Seuraavan vuoden verokalenterissa nimensä kohdalla oli ihan kohtuullinen rahasumma, mutta jo vuotta myöhemmin hän jätti konkurssianomuksen. Piti kaupata m.m. Kallion huvila n:o 37(HD 30.5.1863, HT 3.11.1864, HD 30.11.1864)

Mutta kunnon yrittäjä ei kaadu yhteen konkurssiin. Kesällä 1872 kerrottiin Crollin uudesta huvilasta Siltasaaressa Rieksin tapettitehtaan naapurissa, jonne hän muutti vuoden 1873 alussa. (HD 26.7.1872, 1.2.1873) Verokalenterissakin oli jälleen säällinen luku (Hbl 12.6.1873).

Sanomalehdet eivät kerro Crollin rakennustoiminnasta mitään. Alkuvuodesta 1874 oli liikkeellä huhu, että hänen rakentamansa rakennuksen katto oli romahtanut, mutta tämän Croll julkisesti kiisti. (Morgonbladet 13.1.1874)

Catanin talo, P-Espa 31
Helsingin kaupunginmuseo
Yleisen näyttelyn rakennus oli siis merkittävä askel julkisuuteen ja rakennus mainitaan Crollin muistokirjoituksessakin. Siitä ja lehtijutuista käy ilmi, että Croll oli seuraavalla vuosikymmenellä rakentamassa Kauppatorin Kauppahallia (Nya Pressen 2.6.1888), Höijerin suunnittelemaa Catanin taloa Pohjois-Esplanadille (US 11.1.1889). Vahvistusta väitteelle, että Croll oli rakentamassa Polyteknista koulua ja osaa Sinebrychoffin tehdaskompleksista en löytänyt. 

Croll joutui vielä 1892 tekemään konkurssin, joten pari vuotta myöhemmin tehdyssä perukirjassa ei ole merkittävää omaisuutta. Ilahduttavasti listauksen tekijä on kuitenkin yksilöinyt irtaimistoon kuuluneen akvarellin Theodor Höijerin tekemäksi ja näyttelyyn 1876 liittyväksi. Varsin todennäköisesti se siis esitti miesten yhdessä aikaansaamaa näyttelyrakennusta. (Helsingin raastuvanoikeuden arkisto. Ec:49 Perukirjat 1894 , n:o 10274)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti