keskiviikko 15. joulukuuta 2021

Kansalliskirjaston vuoden asiakas 2021!


Sähköpostilaatikkooni tuli 3.12. kaksi viestiä, joiden herättämät tunteet sanoitin FB-päivitykseksi "Postilaatikkoon tuli viesti, joka aiheutti spontaanin jees-jees-jees -ilon. Olen saavuttanut yhden elämäni tärkeimmistä tavoitteista. JEESSS! Palataan asiaan, kun tiedote tulee ulos. Sitten Kasper Strömmanin tapaan tulen liittämään saamani tunnustuksen aivan joka yhteyteen. Ihan varmasti."

Tiedote Kansalliskirjastosta tuli eilen: "Vuoden asiakas 2021 on Kaisa Kyläkoski" Palvelujohtaja Johanna Lilja perusteli valintaa näin:

"Kaisa Kyläkoski käyttää aktiivisesti Kansalliskirjaston palveluita, sekä digitaalisia että fyysisiä kokoelmia sekä osallistuu kirjaston järjestämiin tapahtumiin. Hän pitää kirjaston palveluita säännöllisesti esillä myös omassa blogissaan ja sosiaalisessa mediassa tuoden esiin niin ilon aiheita kuin palvelun parantamiseen tähtääviä ehdotuksia. Aktiivisten käyttäjien palaute on meille erittäin arvokasta, kun kehitämme toimintojamme”

Hienoa, että on huomattu, etten valita ihan koko aikaa. Enkä myöskään valittamisen ilosta. Vaikka yksi kansalliskirjastolainen kyllä kerran vitsaili (?), että lähettämilläni viesteillä on oma kansionsa.

Kuun alussa saamassani viestissä todettiin, että "Tänä vuonna moni sisäinen ääni halusi palkita sinut, sillä pitkäjänteinen työsi aineistojemme parissa ansaitsee tunnustuksen." Tämä samoin kuin Liljan sanat lämmittivät mieltäni todella. Pitkälle on päästy 1990-luvun lopulla kupolisalissa arasti ja tuloksettomasti kortistoa selanneesta sukututkijasta.

Mitäkö on aktiivinen asiakuuteni nyt?  Jos jostain asiasta tarvin tietoa Googlen kanssa on lähes tasoissa haku Kansalliskirjaston digitointeihin. Täällä blogissa olen hyödyntänyt Kansalliskirjaston digitointeja lähes joka postauksessa ja niin usein, etten useinkaan ole jaksanut asiaa edes (ohjeiden mukaisesti) mainita. Kansalliskirjaston erikoislukusalissa olen tutustunut omasta ilosta (mutta sittemmin Ihan Oikeaa Tutkimustakin hyödyttävästi) käsikirjoituskokoelmiin ja painettuihin kirkonkuulutuksiin. Samassa salissa olen saanut eteeni myös väikkärin Ihan Oikeaa Lähdeaineistoa. Väikkärin kirjallisuudesta suurin osa on löytynyt Kansalliskirjaston hyllyistä tai kaukopalvelullaan. Artikkeliharjoituksieni obskyyrit pienpainatteet eivät löytyneet Finnasta, mutta kysymällä kuitenkin jostain osasta kokoelmaa.

Ja lopuksi, mistä huomionosoituksessa on kyse? Tiedotetta lainaten: 
"Vuoden asiakas -palkinnolla Kansalliskirjasto haluaa nostaa esiin merkittävää työtä, jota tekevät kirjaston aineistoja ja palveluita hyödyntävät asiakkaat. Palkitut voivat olla yksittäisiä henkilöitä, tutkimusryhmiä tai organisaatioita. Palkinnon saaja valitaan Kansalliskirjaston henkilöstön toimesta vuosittain."

Aiemmat palkitut, verkkolähteistä koottuna:

2020 (9) Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
2019 (8) Translocalis-tietokantaa tuottava työryhmä
2018 (7) Lappeenrannan museot
2017 (6) Maijastina Kahlos
2016 (5) Tuomas Salste
2015 (4) Sophie Sälekari ja Juuso Koponen
2014 (3) Tomi Huttunen
2013 (2) ???
2012 (1 2) Yrjö Varpio 
2011 (1) Sirpa Kähkönen
 
Kuvat tietenkin Kansalliskirjaston digitoinneista: Karjalainen tyttö Gottlundin Otavasta ja Kansalliskirjasto kirjasta Vuer af Helsingfors år 1838.

Korjaus/lisäys 16.12.2021: Kommentin perusteella fiksattu palkittujen listaa.

2 kommenttia:

  1. Onnea! Yritettiin muistiorganisaatiossa muistella mitä tapahtui 2013 mutta ilmeisesti tämä vuosi jäi välistä, mitään evidenssiä ei löydy vuoden 2013 vuoden asiakkaasta. Ensimmäisen kerran valinta tehtiin vuonna 2011. Silloin vuoden asiakas oli Sirpa Kähkönen.

    VastaaPoista
  2. Kiitos täydennyksestä/korjauksesta. Varpiota esiteltiin niin laajasti, että syntyi (kai) mielikuva ekasta valinnasta.

    VastaaPoista