- Spjut, Lina: Den envise bonden och Nordens fransmän: Svensk och finsk etnicitet samt nationell historieskrivning i svenska och finlandssvenska läroböcker 1866-1939
- Laitinen, Maija; Lepoaho, Susanna: "Kyl se on tärkeetä, että nää oppilaat tietää mistä ne on tulleet..." : opettajanäkökulma peruskoulun kulttuuriperintöopetukseen
- Åström Elmersjö, Henrik: The Norden Associations and International Efforts to Change History Education, 1919–1970 : International Organisations, Education, and Hegemonic Nationalism
- Koskela, Päivi: "Historia on sitä, kun tulin äsken tuosta ovesta" : viidesluokkalaisten ajatuksia historiasta
- Pekkinen, Hanne: Ei vain koulussa opittua - Opettajien käsityksiä historiasta ja sen opettamisesta sekä arviointia kouluopetuksen roolista historiatietoisuuden kehittymisessä
- Ansami, Hanna: Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
- Berg, Mikael: Historielärares ämnesförståelse : Centrala begrepp i historielärares förståelse av skolämnet historia
- Helbig, Fabian: "En vandring genom tiden - med potatisen i handen" : En learning study om elevers historiemedvetande
- Hietala, Lauri: Surkuteltavasta metelistä koko kansan tragediaksi. Oppikirjojen nuijasotakuva 1800-luvulta nykypäivään.
- Suikka, Minna: “Us” and “Them” in National Collective Memory: Encounters with Images of Russian Empire and Soviet Russia in Czech, Finnish and Polish Upper Secondary School History Textbooks
- Finnman, Johannes: Gustav Vasa i skolböcker : En fallbaserad moralfilosofisk analys av historiebruk i skolböcker
- Tordsson, Julius; Gustafsson, Julia: Krig, mäktiga kungar samt en och annan "påsmetad" notis om kvinnor : En genusstudie av läromedel i historia
- Urho, Leena: Tasa-arvo historian oppikirjoissa : Sukupuolten esiintyminen 5. luokan historian oppikirjoissa
- Tykkyläinen, Lotta: Historia kuvina : kuvituksen roolit historian oppikirjoissa 1972-2011 ja lukion kouluopetuksessa
- Hermanson, My: Visuella historier : Bildmaterialet i finska läroböcker i historia för årskurs fem
- Haugeneset, Robin: Förändringar av historiska personer i läromedel genom tiderna : En analys av läromedel i historieämnet
- Deldén, Maria: Historien som fiktion : gymnasieelevers erfarande av spelfilm i historieundervisningen
- Sandberg, Karin: Möte med det förflutna : digitaliserade primärkällor i historieundervisningen
- Hiironen, Miia: "Keskeneräinen draama" : kuinka prosessidraama muuttui työtavaksi alakoulussa historian ja äidinkielen oppitunneilla
- Salonen, Riina: Draaman käyttö historianopetuksessa
- Knutsson, Sofia: Ett levande klassrum : Undersökningar kring hur reenactment och historiska lekar kan implementeras i historieundervisning på högstadiet
- Bengtsson, Alexander: Digitaliserade möjligheter för skolan : En studie av två spels pedagogiska potential för historieundervisning i grundskolan
- OLLILA, SAMU: Historialliset pelit ja oppiminen
- Kuusisto, Katri: Hyöty ja hauskuus : pelit kulttuuritiedon välittäjänä Iki-Auran aikakeikaus -pelissä
- Manninen, Marika: Historian tekstitaitojen opettamiseen tarkoitetun oppimateriaalin luomisprosessin anatomia
- Svensson, Anton: Integrering eller tillägg : En kvalitativ studie om inkludering av jämställdhetsperspektiv i historieundervisning på gymnasiet
- Torsmats, Emelie: Historieämnets mångkulturella uppdrag : En undersökning av hur verksamma lärare pratar om det mångkulturella uppdraget
- Enriching History Teaching and Learning : Challenges, Possibilities, Practice: Proceedings of the Linköping Conference on History Teaching and Learning in Higher Education
- Björkman, Therese: Historia och historieskildring i det svenska skolsystemet : En studie kring läroplaner, faktaskildring och historiebegrepp, mellan 1962-2012
- Vainio, Tommi; Veijonen, Panu: "Vouti ... se on veron kerrääjä" : tapaustutkimus historian käsitteiden opettamisesta
- Vesterinen, Ida: Uuden ja vanhan ristitulessa : historian oppiminen tiimilukion kurssilla "KULTSI - kulttuurihistoriaa tiimeissä"
- Hiekkanen, Tomi: Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
- Sjöö, Emil: Historiebruk i demokratins tjänst : En studie av undervisande gymnasielärares syn på historiebruk i kursen historia 1a1
- Hongisto, Lasse: Luonnontieteen historian opetus tieteenhistorian sisältöjen avulla : kehittämistutkimus lukion historianopetuksen mahdollisuuksista
- Åström Elmersjö, Henrik: Historical Culture and Peace Education : Some Issues for History Teaching as a Means of Conflict Resolution
sunnuntai 16. elokuuta 2015
Historian opetuksesta
Kuva kirjasta "Skämtbilden och dess historia i konsten" (1910). Flickr Commons. Kouluvuoden alkamisen hengessä siis edelleen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti