tiistai 24. syyskuuta 2013

Journal of Finnish Studies, selaus

Eilen mainitsemaani Journal of Finnish Studies selausurakkaan minut innosti se, että olin nähnyt lehden FB-sivulla tämänvuotisen lehden ensimmäisen numeron sisällysluettelon, jossa oli useampi minua kiinnostava artikkeli. Aiemmat numerot eivät kuitenkaan olleet aivan yhtä hedelmällisiä.

Ensimmäisen vuosikerran ensimmäisessä numerossa Thomas DuBoisin artikkeli oli Continuities through change: rituals and world view of Finnish women before and after christianization (s. 5-24). Alussa kiinnostava huomio siitä, miten Marko Nenonen ei ollut nähnyt 1600- ja 1700-lukujen tavoilla taustaa kaukaisissa shamanismissa ja Anna-Leena Siikala oli. Sillä erilainen näkökulma jatkuvuuteen ja muutokseen.

Mikko Toivosen otsikko (Vol 1, No 3, 1997 s. 183-191) Finnish American Press and the Duluth lynchings in 1920s: case study of race and ethnicity tuotti hämärän mielikuvan samankaltaisesta tuoreemmasta tutkimuksesta. Jep, Turun yliopiston Hiiskuttua kertoi keväällä Aleksi Huhdan väitöstutkimuksesta.

Suomalaisen (myöhemmän?) tutkimuksen kanssa päällekkäinen on varmasti Mandy Hoogendoornin artikkeli (Vol 3, No 1, 1999) Remembering and forgetting the Finnish civil war.

Edvard Duttonin sosiaaliantropologinen tutkielma (Vol 10, No 1, 2006, s. 25-43) University students, drunks and the old gods. The Finnish "vapunaatto", sacrifice and liminality vaikutti kiinnostavalta. Tajusinhan vasta äsken (uudestaan?), että vappu on sopivasti eurooplaisen kevätjuhlan kohdalla.

Irina Novikovan artikkeli (Vol 14, No 2, 2010 s. 25-42) From Loyalists to Separists: Russian images of the Finns 1809-1917 ei abstraktinsa perusteella päätynyt kovin ihmeelliseen johtopäätökseen. Venäläisten näkemys suomalaisista värittyi heidän poliittisten sympatioidensa mukaan. Positiivisesti yllättävää oli, että kuvituksena käytetyt kuvat suomalaisesta kansanelämästä ja -vaatetuksesta 1800-luvulla olivat minulle täysin outoja. Potentiaalia siis löydöille Venäjällä.

(Venäjä kun tuli mainittua niin kuvituksena Isaac Levitanin näkemys syksystä 1899. Jossain.)

Samassa numerossa Andy Roseqvist kirjoitti (s. 18-24) otsikolla The Shamanic Connection: Shared Influences in Norse Mythology and the Kalevala. Kiinnosti suhteessa elokuisella Kansanuskonnon luennolla heränneisiin kysymyksiin. Mutta uskallanko "todellisessa tarpeessa" luottaa ulkomaiseen tutkimukseen? En huomannut tarkistaa, oliko lehdessä kirjoittajien esittelyjä, nyt sellaista olisi tarvinnut. Kun taas tutumpien aiheiden ja äidinkielisen julkaisun yhteydessä pidän niitä akateemisen koulutuksen yliarvostamisena. Tästä voisi varmaankin oppia jotain?

Useissa numeroissa ja artikkeleissa oli asiaa Amerikkaan muuttaneiden suomalaisten Karjalan kuumeesta. Aiheeseen perehtyneille varmaan tuttuja, mutta itselleni muistiinpanoksi
  • Vol 1, No 3 (1997). Alexis Pogorelskin: New perspectives on the recruitment of North American Finns to Karelia in the early 1930s (s. 165-178). Anita Middleton: Karelian fever: Interviews with survivors (s. 179-182)
  • Vol 8, No 1 (2004) Karelian exodus
  • Vol 15, No 1/2 (2011) Victims and survivors of Karelia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti