perjantai 24. toukokuuta 2013

Peruskoulun historia 1, katselmointi (2/2)

Viidennen luokan koulukirjani loppuosio alkaa viemällä Suomen esihistoria jääkaudesta  rautakauteen yhdellä aukeamalla.  Vaikka kyseessä on pitkä ajanjakso, jonka aikana muuttui paljon, vaikutelma elämästä on paikallaan pysyvä ahertaminen. Ei muuttoliikkeitä, ei yhteyksiä ulkomaailmaan.

Iloisesti yllätyin, kun saamelaisten historia (alusta nykypäivään) oli saanut kokonaisen aukeaman. Sijoituksesta esihistorian ja historiallisen ajan välissä voi vetää nurjiakin johtopäätöksiä, mutta päällisin puolin teksti on asiallinen sisältäen myös faktan "Uudella ajalla myös poronhoito alkoi tulla tärkeäksi elinkeinoksi", jonka opin oikeasti vasta viime vuotisen Oulun reissun yhteydessä maakunta-arkiston näyttelyyn tutustuessani. Olin luullut poronhoidon olleen paljon vanhempi perinne.

Kolmannella aukeamalla alkaa porukka liikkua niin, ettei perässä pysy. "Tänne muutti väkeä muualta ja he toivat mukanaan uusia elintapoja sekä parempia aseita ja käyttöesineitä kehittyneemmistä maista. Mutta myös täältä muutti väkeä muualle. Suomessa asuvat olivat siis vain osa siitä kansojen merestä, joka asutti Euroopan pohjoisosia." Aika hienosti sanottu!

Neljännellä aukeamalla eletään myyttien maailmassa, jossa "Vartiotulet palavat mutta hieman liian myöhään. Viikingit ovat päässeet osittain yllättämään kylän ja onnistuneet tunkeutumaan esilinnaan." Oppilaita ohjeistetaan katsomaan tarkkaan piirroskuvan aseita ja varustuksia...


 Ja seuraavalla sivulla


Kysymyksiä:
Oliko tarkoitus rohkaista lähdekritiikkiin vai opettaa
... että viikingit tekivät hyökkäyksiä Suomessa ja
... että viikingit käyttivät sarvikypäriä ja
... että viikingit olivat niin rikkaita, että värjäsivät laivansa purjeet Euroopan kalleimmalla väriaineella?

Jäin miettimään näitä niin kauan, ettei jäänyt aikaa lukea loppusivuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti