keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Lentokoneen kuvia

Selailin Flickrin The Commons - osiota, joka oli Suomen suhteen hieman laajentunut. San Diego Air & Space Museum Archives oli laittanut esille Suomen ilmavoimien koneiden kuvia jo vuonna 2010, mutta kolme kuvaa oli lisätty 11.11.2011. Ne olivatkin mielenkiintoisempia kuin aiemmat kaksi. Minun silmiini sekä ihmiset että maisemat ovat uskottavasti suomalaisia, mutta ilmavoimistamme enemmän tietäviä on ihan varmasti, kommentteja saa esittää. Kuvat postauksen alareunassa.

Mukava on, että ulkomaiset museot digitoivat Suomeakin koskevia kuvia ja vieläpä vapaaseen käyttöön. Ruotsissa on tänään käynnissä tilaisuus Bilder – tillgängliga eller inlåsta?, jonka inspiroimana taisi Anna Boman kysyä Twitterissä
Liten opinionsundersökning: Rätt eller fel att Riksantikvarieämbetet visar bilder från utlandet på Flickr Commons?
Martin Rundqvist vastasi "Rätt! Så länge det är foton i svenska arkiv så ingår det i det arv Raä skall förvalta." ja Boman kuittasi
Hörde synpunkt att svenska skattemedel främst ska gå till svenska bilder.Det tycker inte jag,så tack för input!
Miten mahtaa olla Suomen digitointiohjelmien laita, onko joku keksinyt vetää linjauksia valtakunnan rajojen mukaan? Edellämainitusta tilaisuudesta twiittailee Lars Lundqvist, joka on m.m. kuullut "Öppet högkvalitativt material skapar ryktbrahet. Andra som inte tillgängliggör blir osynliga och glöms bort". Tukholmassa puhutaan fiksuja.

Brewster BW-373

Brewster BW-229 Buffalo
Brewster BW-355 Kuvan yhteydessä olevan kommentin mukaan lentokoneen rahoitti Nokia Oy ja yhtiön pyynnön mukaan nimenään Noka. Keskustelua aiheesta verkkofoorumilla.

2 kommenttia:

  1. Bruustereitahan nuo!

    Ensimmäinen kuva on otettu kesällä 1944 ja kyseessä on Lentolaivue 26:n lotat. Paikka on todennäköisesti Mensuvaara Kannaksella. (No pun intended, tuo paikka on ihan oikeasti olemassa.) Ajankohdan voi päätellä siitä, että moottorin suojapellin keltainen omakonetunnusmaali on maalattu yläpuolelta yli vihreällä ja mustalla, ja se on jäljellä enää alapuolen keltainen. Tuo määräys annettiin maaliskuussa 1944 ja kesti syyskuuhun 1944 ja aselepoon, jolloin keltaiset tunnukset maalattiin kokonaan pois rungosta, nokasta ja siivenkärkien alta. Koneyksilö on siis BW-373.

    Toinen kuva on todennäköisesti BW-392. Yksikkö on Lentolaivue 24. Kone menetettiin 1942, joten kuva on ennen tuota vuotta, mutta vuoden 1941 jälkeen.

    Kolmannen koneen BW-355 historia on varsin hyvin tiedossa, ja tämä on tuo kuuluisa "Noka", joka oli yksi kolmesta oman nimen saaneesta Brewsteristä. Kaksi muuta olivat "Otto Wrede" ja "Tre Bröder". Koneessa on hyvin tuore naamiomaalaus mutta ei keltaisia omakonetunnusmerkintöjä. Kuvan ajankohtia voi olla kaksi - joko kevät 1941 ennen jatkosodan alkua, tai sitten syksy 1944 juuri jatkosodan jälkeen. Kone menetettiin Ylläksen lähellä Lapin sodassa lokakuussa 1944.

    VastaaPoista
  2. Hips, eipä kakkoskuva ollutkaan vuodelta 1942!

    Se on toukokuulta 1944 ja yksikkö on Lentolaivue 26. Paikka on Heinjoki Kuvassa olevat miehet Carl-Erik Bruun, Niilo Trontti, Kauko Tuomikoski ja Sakari Kokkonen. Trontti ja Tuomikoski olivat ässiä kahdeksalla ja viidellä ilmavoitolla.

    VastaaPoista