keskiviikko 9. marraskuuta 2022

Amerikassa käynyt kirsikkatyttö

Nykyään Emil Aaltosen taidemuseoon kuuluvasta Albert Edelfeltin maalauksesta Kirsikkatyttö toistettiin useissa sanomalehdissä Helsingin Sanomien pikku-uutinen 19.3.1905 

Vuonna 1878 maalasi Alb. Edelfelt, joka silloin oli 24 vuoden ikäinen, mutta silloin jo huomattu taiteilija, taulun esittäen nuoren verevän naisen kirsikkakori kainalossa. Taulu sai naisen huulien ja korin sisällyksen mukaan nimensä "les cérises" (kirsikat). Edelfelt pani 1879 taulun näytteille Pariisin salonkiin, jossa se herätti melkoista huomiota. Eräs taiteilijan maamies osti sen, mutta myi sen taas pian.

SLS:n digitoimista Albert Edelfeltin kirjeistä käy ilmi, että taulusta oli toukokuussa 1879 kuva lehdessä L’Illustration. Valitettavasti ranskalaisten digitoinnit eivät ole tätä kirjoittaessa siihen vielä osuneet. Edelfelt myi taulun vuonna 1879 taulun kreivi C. Mannerheimille, mutta osti sen takaisin seuraavana vuonna. Sitten taulu vietiin Pietariin, jossa se oli myynnissä taidekaupassa Keller & Schönen. 

Taulu joutui omistajia vaihdellen eräälle pariisilaiselle taidekauppiaalle jonka luona sen löysi eräs amerikalainen. Tämä mieltyi tauluun, maksoi taidekauppiaan vaatiman summan ja vei sen mukanaan Atlantin toiselle puolelle lisäämään miljoonamiehen taidekokoelmaa.

SLS:n kooste ei kerro omistajien vaihtelusta vaan siitä, että vuonna 1880 taidekauppiaan Reitlinger kautta taulu myytiin amerikkalaiselle, jonka henkilöllisyys on ilmeisesti tuntematon.

Miljoonamies kuoli tänä talvena, hänen pesänsä muutettiin rahaksi. Huutokaupassa myytiin hänen taidekokoelmansa, muitten taideteosten joukossa "Les cérises"-kin. Sen osti New Yorkin suurin taidekauppias Brandus. 

Muutamia päiviä huutokaupan jälkeen saapui Aino Ackté tuttavien parissa Brandusén taideaarteita katselemaan ja ihailemaan. Isäntä kohteliaasti näytti taideteoksiaan ja selitti niiden arvoa, merkitystä ja vaiheita. Vieraat olivat kiitolliset ja käytyään kokoelmahuoneitten läpi, tekivät he ystävällisyydestä kiittäen jo lähtöä, kun Brandus äkkiä sai ajatuksen. Hän kääntyi Aino Acktén puoleen, sanoi olevansa ihastunut hänen käynnistään ja kysyi eikö hän saisi käynnin muistoksi antaa taiteilijattarelle muiston. Hän selitti sen sitä kernaimmin tekevänsä, koska hän lahjallaan voisi laulajattarelle saattaa tervehdyksen Suomesta — joskin se tervehdys jo olikin 27 vuotta vanha. Kauppa-apulainen toi taulun: Edelfeltin "Le cérises."

Jos taidekauppias lahjoittaa taulun, hän tuskin näki sitä arvokkaaksi. Newyorkilainen tuskin tiesi huhuista, joiden mukaan Acktélla oli suhde Edelfeltiin. 

Laulajattaren kanssa palasi taulu äsken Suomeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti