Kun googlailut eivät alussa tuottaneet tulosta, kokeilin digitoituja lehtiä. Työväenjärjestöjen Tiedonantajassa 3.4.1925 oli ilmeisesti lehden taloudelliseksi tukemiseksi useita haasteilmoituksia, joista yhdessä Ilmari Mustonen haastoi Leningradista Taina Mustosen. Lähdin hakemaan sopivaa Ilmari Mustosta, mutta tämä ei osoittautunut hedelmälliseksi.
Paitsi, että lisäämällä googlaukseen yhden Ilmari Mustosen kotipaikan, tuloksiin ilmaantui Eila Lahti-Argutinan tutkimuksiin perustuva lista Karhumäen Sandarmohissa teloitettuja suomalaisia (pdf), jossa on mukana
Mustonen Taina Pekantytär, s. 1905 Suomi ViL Valkeala, loik. 1926, as. Karjala Petroskoi radiokomitea toimitsija, vang. 30.12.1937, tuom. 27.1.1938 § 58/10, amm. 11.2.1938 Karhumäessä, reh. 28.7.1956. Petroskoi.Sukunimi, patronyymi, syntymävuosi ja -paikka riittivät tietenkin kastettujen listaan tarttumiseen ja lista oli onnekkaasti SSHY:n sivuilla. Samoin kuin rippikirja 1900-1909 (s. 373), jossa Tainan vanhemmat olivat syntymäaikoineen ja paikkoineen: Pekka/Petter Nikodemus Niilonpoika Mustonen (s. 1.6.1878 Metsäpirtti) ja Lydia Maria Kaikkonen (s. 4.1.1880 Sakkola). Heidät oli vihitty 27.12.1899 ja he olivat muuttaneet Viipurista Valkealaan vuonna 1903. Pekka oli lämmittäjä rautateillä.
Pekan sukutaustasta löytyi googlaamalla yllättävän helposti tietoa Metsäpirtti-wikistä.
Niilo Mustonen (1837-1905) saapuu Metsäpirttiin Pyhäjärveltä v 1890. Hän on syntynyt Nurmeksessa. Niilo on värinpainaja. Hän muuttaa Vuolteelle, jossa kuolee 1905. Vaimonsa Sohvi Kinnunen on syntynyt Nilsiässä. Hän ja poikansa Petter Nikodemus Mustonen muuttavat v 1905 Viipuriin.Petterin muuttotieto ei stemmaa Valkealan kirkonkirjoihin, mutta kerrankos näitä. Ollaan luovutetun Karjalan alueella, joten täydennystä saa sekä Petterin vaiheisiin että Lydia Marian perhetietoihin Katihasta.
Mutta harjoitusta tehdessäni itseäni olisi kiinnostanut tietää se, miksi 21-vuotias Taina Mustonen oli loikannnut Neuvostoliittoon.
Menee tietysti enemmän fiktion puolelle, mutta villi veikkaus lähdön syystä olisi halu kokea jotain uutta ja erilaista tai sitten klassisesti miehen perässä ja vielä kolmas syy eli aatteen palo.
VastaaPoista