Sunnin talo vuonna 1991. HKM. CC BY 4.0 |
Talouden tilanne muuttui viimeistään alkuvuodesta 1819 kun sekä emäntä Beata Sophia että Adolf-poika kuolivat. Myös Helsingin seurakunnan kirjaustapa muuttuu ja Ulrika on yksinään Naimattoman työväestön rippikirjassa 1820-1826 sivulla 36. Poikansa Gustaf Adolf taitaa olla edelleen lastenkirjassa, mutta hänet siirretään Naimattoman työväestön rippikirjan 1827-1837 sivulle 276.
Sukunimellä Sunn! Kyse ei ole siitä, että kaikki Carl Magnus Sunnin lapset jälkeläisineen olisivat hävinneet Helsingistä ja nimi oli näin vapaasti käyttöön otettavissa. Päin vastoin, lapsia oli elossa useita ja he olivat kunnianarvoisia säätyläisiä Helsingissä. Ilmeisesti sukunimeä Sunn käytettiin jo, kun Gustaf Adolf aloitti Helsingin triviaalikoulussa helmikuussa 1822. Ja viimeistään kun Gustaf Adolf vuonna 1831 kirjautuu yliopistoon. Tuntuu luontevalta olettaa, että hänen isänsä oli joku Carl Magnus Sunnin pojista.
Tosin siinä, että avioliiton ulkopuolella syntynyt poika kävi triviaalikoulua, ei ollut mitään kovin erikoista. Koulun matrikkelin mukaan Gustaf Adolfin lisäksi heitä oli pari samana vuonnakin.
Rippikirjassa 1827-37 on viite sivulle 75, mutta en ymmärrä mitä kirjaa sillä tarkoitetaan. Ei ainakaan saman sarjan edellistä tai seuraavaa kirjaa. Vuonna 1835 (ylioppilasmatrikkelin mukaan) Gustaf Adolf on maanmittausauskultantti ja löytyy seuraavaksi säätyläisten rippikirjasta 1836-61 sivulta 103. Sen merkinnän mukaan äitinsä on jossain työväestön rippikirjassa sivulla 106. Hieman yllättäen kyseessä on Naimisissa olevan työväestön rippikirja I 1840-1860, sillä Ulrika Nyström oli 13.1.1826 mennyt naimisiin kirvesmies Liljeforsin kanssa. Rippikirjan mukaan Ulrika kuoli maaliskuussa 1855.
Gustaf Adolf Sunn oli kuollut - ennen äitiään - naimattomana Helsingissä 6.11.1848.
Se sivu 75 on varmaankin naimisissa olevan työväestön rippikirjassa, jossa Gustaf Adolf on vanhempiensa kanssa: http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5586532
VastaaPoistaKiitos Kari!
VastaaPoista