keskiviikko 17. elokuuta 2016

Raamatun aiheisia 9 kpl, Vaakuna 1 kpl (n:o 157/ L 129)

Pitkästä aikaa Arkistolaistoksen digitaaliarkiston sisällön ihmettelyä. Päällisin puolin Alfred Wilhelm Stenforsin arkiston kartat ja piirrustukset ovat karttoja ja piirrustuksia. Vaasan maakunta-arkistossa säilytettävästä yksityisarkistosta ei Vakassa ole lisätietoa, mutta siellä näkyy sama kuolinvuosi 1952 kuin Wikipediassakin. Arkkitehtina toimineen Stenforsin omat piirrokset ovat siis edelleen tekijänoikeuden piirissä, mitä ei Digitaaliarkiston puolella mistään huomaa. Jos perikunta on antanut erillisen luvan, sen esittämiseen ei tietorakenteessa ole paikkaa.

Piirroksista useimmat tosiaan ovat Stenforsin suunnittelemista rakennuksista. Osa tunnistettuina ja osa ei. Osa sinikopioina ja osa erittäin viehättävinä maalauksina sekä havainnepiirrustuksina.

Joukossa on myös karttoja, jotka oletettavasti liittyvät Stenforsin työhön. Tai purjehdusharrastukseen? Näidenkin joukossa voi piillä tekijänoikeusongelmaisia kappaleita, mutta Suomen historiasta kiinnostuneelle käyttökelpoisilta näyttivät


Sitten tuo otsikkoon kopioitu kokonaisuus Raamatun aiheisia 9 kpl, Vaakuna 1 kpl (n:o 157/ L 129). Minähän en ole Raamattua koskaan läpilukenut, mutta silti rohkenen kritisoida kuvausta.

Ensimmäisenä tosiaan on vapaasti maalattu vaakuna, joka muistuttaa Helsingin vaakunaa, mutta asiantuntemukseni aiheessa ei ole kummoinen. Seuraava kuva on hyvin luonnosmainen kirkon julkisivu, joka voisi hyväntahtoisesti laskea "Raamatun aiheiseksi"?

Sitten on Stenforsin signeeraama taidokas profiilikuva miehestä 1800-luvun alun univormussa. Sitä seuraa vastaava, joka on siteen avulla tunnistettavissa von Döbelniksi. Edellinenkin siis todennäköisesti Suomen sodan hahmo eikä kummallakaan yhteyttä Raamattuun. Kuten ei myöskään näiden jälkeen olevalla Suomen vaakunalla. Eikä todennäköisesti myöskään Stenforsin signeeraamalla kauniilla piirroksella pylvään kapiteelista.

Mutta lasimaalausten luonnokset (?) Matt 13:47-49, Luk 15:20 ja Luk 15:5 signeerauksella L. S. 1928 liittyvät kiistatta Raamattuun. Niitä on siis kolme. (Luukaksen evankeliumista käytetyn lyhenteen perusteella liittyivät ruotsinkieliselle alueelle suunniteltuun rakennukseen.)

Pienellä venytyksellä Raamattuun voi liittää myös J. Langlin historiakuvat Roomasta ja Aatenasta, jotka ovat kokonaisuuden viimeiset.


Jälleen tuli siis todistettua, että arkistoista voi löytyä mitä vaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti