tiistai 15. maaliskuuta 2016

Sota ei pysäytä kauppalaivoja

Vanhasta 1600-luvun sanomalehtijutustani tuli mieleen kurkistaa Juutinrauman tullin tietokantaan. Petter Sundia varten kun olisi kiva saada konkretiaa itseäni kiehtovaan hollantilaisliikenteeseen. Kuinka usein ja kenen toimesta. Keräsin taulukoksi Helsinkiin matkalla olleet tai sieltä palanneet laivat. Pienellä harjoittelulla tietokantahaut alkoivat sujua, mutta lastien sisältö selviää vain avaamalla tietue kerrallaan, mikä on hidasta ja työlästä.

Hakujen lomassa avasin vihdoinkin Sofia Ukkosen gradun Sähköiset arkistotietokannat Itämeren historiantutkimuksessa, josta poimittavissa lähdekriittinen kappale
Tullitilien kohdalla on huomioitava aineiston mahdollinen paikkansapitämättömyys. Paitsi inhimilliset kirjoitusvirheet, myös erilaiset sekaannukset ja suoranaiset huijaukset saattavat muuttaa tullitilien kertoman ja totuuden suhdetta. On esimerkiksi ollut mahdollista, joskin epätodennäköistä, että yksittäiset laivat ovat onnistuneet välttämään salmessa sijainneen tarkan tullikontrollin. Tätä todennäköisempää on ollut, että tullimiehille ei aina ole ilmoitettu lastin todellista laatua tai määrää. Tullivirkailijat eivät pääsääntöisesti tutkineet aluksia, vaan maksut perustuivat laivan virallisille dokumenteille ja lastiluetteloille. Tullitilien paikkansapitävyyttä voidaan tarkistaa muiden lähteiden avulla, mutta kokonaan puuttuvia tietoja voi olla mahdotonta jäljittää. Lähteen arvosta huolimatta on käyttäjien muistettava suhtautua siihen kriittisesti. 
Saatuani haut tehtyä järjestin tietueen ajan mukaan ja hämmästyin. Helsinkiin oli mennyt laivoja myös venäläismiehityksen eli isonvihan aikana! Miten britit kehtasivat, oli ensireaktioni. Mutta mikäs kaupan pysäyttäisi. Ja Sund-tutkimuksessani on mukana myös kuninkaan valtuuttama kaapparikapteeni, jolla ei olisi ollut saalistettavaa ilman liikennettä.

Turku ja Helsinki miehitettiin 1713. Vasta kesällä 1716 Juutinrauman tullissa kirjataan tämän jälkeen niihin suuntaavaa liikennettä, mutta sitä onkin silloin iso ryhmä. Joukossa turvansa? Päiväyksillä 28. ja 29. kesäkuuta on salmen ohittanut 12 Newcastlesta lähtenyttä alusta, joilla oli kaikilla lastinaan suolaa. Näistä 7 oli matkalla Turkuun ja 5 Helsinkiin. Kuvassa neljä kirjausta.


Paluumatkakirjauksia löysin laivoista vain kahdelle. Mutta yksi laivureista, joka näin näyttää jääneen Itämerelle, tuli sinne takaisin seuraavana kesänä, kun peräkkäisinä päivinä 20. ja 21. heinäkuuta on ollut matkalla kaksi alusta Helsinkiin, toinen suola- ja toinen tupakkalastissa.

Kesällä 1718 Turkuun pyrkii poikkeuksellisesti laiva Amsterdamista. Poikkeuksellinen on myös sen lasti, jossa suolan ja tupakan ohella on ranskanviiniä. Kesällä 1719 Turkuun pyrkii kaksi alusta, mutta ajallisesti kaukana toisistaan. Viimeiset kolme laivaa kohti isonvihan Turkua ohittivat Juutinrauman 17. ja 18. elokuuta 1719. Nämä olivat Yarmouthista ja kaikki viljalastissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti