perjantai 15. tammikuuta 2016

Saamelaisten esihistoriaa ja keskiajan kuninkaita

Eli miten vietin eilen illalla kolme tuntia työväenopiston Opistotalolla.

Eero Muurimäen esitelmä saamelaisten kieli- ja esihistoriasta (Saamelaiset H161507) veti salin niin täyteen, että tuolit loppuivat. Kielihistorian teorioissa en pysynyt kärryillä, mutta tuli selväksi, että täällä pohjoisessakaan ei ollut mitään tyhjiötä, jonka suomalais-ugrilaisia kieliä puhuvat olisivat voineet täyttää vaan kieliä on vaihdettu tai entiset asujat ajettu pois tai tapettu.


Arkeologiassa viikinkiajan staalopaikat, joita saamelaiset eivät (?) pidä ominaan, olivat jotain ihan uutta, mutta yleinen löydöttömyys ei yllättänyt. Metsien kulttuuriperinnöstä jäi fiilis, että saamelaista jäämistöä oli melko vähän. Mutta sitä on nyt sentään Suomessa inventoitu, Ruotsissa otsikko kuului marraskuussa 2015 Samiska fornlämningar riskerar att försvinna nimen omaan siksi, että inventointia ei ole tehty. (Toinen ruotsalainen radiojuttu kertoi saamelaisista, jotka asuivat keskisessä Ruotsissa vielä 1700-luvulla. Mitään vastaavaa ei Suomessa?)

Muurimäen mukaan aiheessa on "huono kirjallisuustilanne". Kielihistorian osalta hän viittasi Jaakko Häkkisen artikkeleihin Muinaistutkijassa 1&2/2010. Arkeologiasta mainitsi englanninkielisen kirjan, jota ei suositellut helppolukuiseksi. Hän ei maininnut googlailuuni osunutta kirjaa Ealli Biras, jossa arvostelun perusteella on arkeologian esitystäkin. (Kuva kirjasta The Children's Fairy Geography: or, a Merry Trip ... Eighth thousand' via British Library/Flickr Commons

Seppo Aallon sarja Kuninkaat ja kansa Ruotsin ajan Suomessa H161509 alkoi yrityksellä käydä vajaassa kahdessa tunnissa läpi Ruotsin keskiajan kuninkaat. Heistä jotain joskus lukenut ymmärtää, että tehtävä oli lähes mahdoton. Kun siihen vielä lisäsi "osallistuvan" yleisön... (Oma osallistumiseni oli mutinaa ja naaman vääntelyä. Kakarana osasin pitää pokan joka tilanteessa ja miten tuota taitoa kaipaankaan.)

Aallon keskiajalla suomalaiset käännytettiin miekan voimalla, ensimmäinen ristiretki toteutettiin tai ainakin "tosiasiahan on että Henrik jäi tänne". Kuninkaita oli mielekästä käydä läpi, vaikka "Suomessa ei vaikuttanut kuninkaat vaan kirkko."

Minusta mielekkämpää sisältöä oli mietintä saagojen kuvaamien valtataistelujen ja verikostojen vertaamisesta Skotlannin klaanien välienselvittelyihin 1700-luvulla. Tai todeta, että keskusvallaton Pohjola keskiajan kynnyksellä oli vähän niinkuin Lähi-idän kaaos nyt. Väkivalta on valtaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti