perjantai 21. helmikuuta 2014

Täydennysosia

1) Varsinais-Suomen kulttuuriperintöblogin tämän viikkoisessa kirjoituksessa hyödynnettiin patenttitietokantaa. Olen osannut hakea amerikkalaisia patentteja, mutta ollut täysin tietämätön kotimaisesta mahdollisuudesta. Kesän Limnell-kirjoituksissa mainitsin Ville Limnellin patenttihakemuksen ja kas, Patenttihaku löysi saman vesi-imurin.

Huvikseni kokeilin äitini tyttönimeä ja sain esille vaarini saaman patentin! Siitä en valitettavasti onnistunut saamaan ulos muuta tietoa kuin päivämäärän ja numeron.

2) Kirjoituksessani fiikuksesta lainasin sanallista kuvausta muuttokuormasta. Sen kuvitukseksi olisi sopinut hienosti tämä Kaarlo Karin piirros Tuulispäästä 1.6.1903. Eikös vaan näy joku fiikuksen tapainen kuormassa?


3) Toinen Tuulispäästä löytynyt täydennyskuvitus numerosta 41/1909 liittyy viime syksyn tekstiin Eräs viulunsoittaja. Piirros on kyllä persoonallisempi kuin valokuva. Mutta olisi vielä enemmän edukseen, jos Tuulispään paperi olisi ollut paksumpaa.

4) Loppusyksystä lukemani Terttu Tupalan kirjat herättivät ajatuksia omaelämäkerrallisen fiktion ja omaelämäkertojen eroista. Tämän resonoi sittemmin kuuntelemani radio-ohjelma Kootut selitykset: dokumenttielokuva, jossa Taru Mäkelä totesi
“Jostain mun silmiini osui semmoinen hirveen hauska määritelmä kirjallisuuden piiristä, että mikä on ero proosakirjallisuudella ja muistelmakirjallisuudella. Se ero oli se, että jos haluat kertoa totuuden, kirjoita romaani. Jos haluat valehdella, kirjoita muistelmat.”
5) Kolmas täydennyskuvitus Tuulispään numerosta 42/1909 liittyy vuonna 2011 julkaistuun tekstiini Elämänmäellä. E. W. Lybeck oli Elämänmäen parantolan perustaja. Itseäni toistaen: Piirros on kyllä persoonallisempi kuin valokuva

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti