torstai 19. toukokuuta 2011

Jumalamme tuontitavaraa?

Suomalainen kansanusko USH130, HY AY

Eilisellä luennolla jatkettiin entisajan "myyttisen mielenmaiseman" luontia. Eteläiseen elämän puolikkaaseen liitettiin lehtipuut, aurinko, valo, oikea ja myötäpäivään kierto. Pohjoinen on nurin käännettyä, jonne kuuluu kuolema, havupuut, kuu, pimeys, vasen ja vastapäivään kierto. Luennoitsija julisti suomalaiset kuolemaan orientoituneiksi, kiinnostuksemme yliseen maailmaan on ollut vähäinen.

Niin vähäinen, että oikeita jumaliakaan ei oikein ollut. Ehkä Ukko, ehkä Tapio. (Tapio oli mahdollisesti alunperin naispuolinen. Hiukan tasoitusta Ilmattaren menetyksestä.) Jumalien kun pitäisi olla vähän arkielämän ulkopuolella ja vaikutuksensa laaja. Haltijamme ovat huomattavasti lähempänä ihmistä kuin esimerkiksi kreikkalaiset jumalhahmot.

Agricolan jumaliksemme luettelemia hahmoja kävimme sitten läpi, heti alussa noteeraten niiden osittaisen virhellisyyden sekä Pähkinäsaaren rauhan rajan kulttuurirajan. (Luettelo on Psalttarin alkupuheessa, oheinen leike Pelasta kirja -hankkeen digitoimasta kappaleesta.)

Lännessä tavattiin vaaraan vieviä metsän neitoja ja veden neitoja, joissa on tunnistettavissa ruotsalaista lainaa. Ruotsista oli kopsattu myös Turisas ja Kratti.

Itä-Suomen osalta luennoitsija tukeutui Martti Haavion näkemyksiin. Hän oli yhdistänyt karjalaisia jumalhahmoja keskiaikaiseen pyhimysperinteeseen. Mielestäni ensimmäistä kertaa kuulin 800-900 -luvuilla Hampuri-Bremen -arkkihiippakunnasta Karjalaan tehdystä lähetystyöstä. Käsillä olevasta Jouko Vahtolan Suomen historiasta en löydä kyseiseltä ajalta kuin lähetysretkiä Skandinaviaan.

Emme ehtineet Ukkoon, mutta tonttuja käsiteltiin hahmoista perusteellisimmin. Aika tuttua tarinaa, mutta hyvä kertaus. Hyväntahtoisia, mutta helposti ärtyviä. Auttoivat toisinaan öisin talon töissä. Konservatiivisia norminvartijoita, jotka takasivat onnen kunhan talossa elettiin niinkuin ennenkin ja juhla-aattoina tarjottiin puurolautanen. Mieluusti minä tuollaisen nurkissani näkisin. Paitsi, että tontun näyttäytyminen oli sen merkki, ettei asiat olleet talossa niin kuin piti.

Molemmilla luennoilla luennoitsija on korostanut, etteivät selostetut asiat olleet omana aikanaan uskon asioita vaan osa tietoa. Maailmanselitys. Kuunpimennyksen aiheuttavat kapeet sai karkotettua pelottelemalla kovalla äänellä ja metsästysonnen varmistettua Tapionpöydällä uhraamalla. Ihan tarpeeksi selviä syy ja seuraus -suhteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti