Maanantai aamulla klo 6 ajoissa nähtiin Kiteellä ilmapallo, joka kulki etelästä pohjoiseen Oriveden ylitse. Sitten nähtiin se klo 1/2 8 ajoissa Mulossa ja vähän myöhemmällä Joensuussa, jonka ohi liukui pohjoiseen suuntaan. Sittemmin se laskeutui klo 10 a.-p. noin 22 km. päässä Joensuusta Jalokosken aseman läheisyydessä, josta saapuneina matkailijat majoittuivat Joensuun seurahuoneelle antaen suosiollisesti retkestään seuraamat tiedot:Ilmapurjehdus oli siis jo 1910 ollut niin arkipäiväistä, ettei sitä Laatokan lukijoille tarvinnut tämän perusteellisemmin selvittää. Samana vuonna oli ilmestynyt ensimmäinen suomenkielinen kirja ilmapurjehduksesta. "On tosiaankin jo aika saada suomenkielellä lukea niistä mieltäkiinnittävistä tuloksista, mitä ilmapurjehduksen alalla on saavutettu" todetaan Junan numerossa 14.04.1910.
Pallo kuuluu Pietarin Ven. Keis. areoplaniklubin ilmalaimastoon ja oli lähtenyt Pietarista sunnuntaina klo 9,17 iltasella. Ilmalaivaa ohjasi kenraalistaabin överstiluutnantti S. I. Odintsow, jonka mukana oli matkustajina kulkulaitoksen insinööri N. A. Rynin ja Keis. koko Venäjää käsittämän areoplaniklubin sihteerin apulainen A. N. Sredinski. Matkan päämaalina on puriehtia Suomen halki Ruotsiin. Alussa olikin ilmapurjehtijoille tuuli suotuisa, mutta kun he pääsivät Imatran kohdalle, muuttui tuuli niin, että se kuljetti ilmalaivaa ensin Savonlinnaan, sieltä Joensuuhun päin.
Välttyäkseen joutumasta Venäjän Karjalan erämaihin katsoivat ilmapurjehtijat mukamammaksi pysähtyä jonkun rautatieaseman läheisyyteen, josta sitten olisi helppo lähettää ilmalaiva rautateise Pietariin. Tämän tähden he pysähtyivät Jalokosken aseman luo. Täällä mainitun aseman asemapäällikkö antoi heille ystavällisesti apuaan hankkimalla heille työmiehiä ja olemaan heille tulkkina. Sitäpaitsi hän osoitti heille vieraanvaraisuuttaan tarjoten matkailijoille, kuten kertoivat pulskan aamiaisen. Täältä varsin kiitollisina he hevosella saapuivat Joensuuhun vähä yli klo 4 i.-p. maanantaina ja asettuimat asumaan seurahuoneelle ja matkustivat tiistaina aamujunassa Pietariin.
Överstiluutnantti S. I. Odintsow on aikaisemmin tehnyt ilmapurjehdusmatkan Suomeen, nimittäin viime vuonna heinäk. 31 p. jolloin hän laskeutui maahan Nivan aseman kohdalla. Hra Odintsow ynnä tällä erää matkalla olevat toverinsa olivat hyvin kiitollisia siitä sydämellisestä avustuksesta ja huomiosta, mikä on tullut suomalaisten puolelta heidän osakseen. Mutta erittäinkin olivat he ihastuneita kaikkeen näkemäänsä, varsinkin kahden kauniin syyskesäisen päivän välisen yön
valoilmiöihin, jotka ylhäällä ilmojen ja yön hiljaisuudessa olivat olleet kerrassaan lumoamat nähdä. Korkeimmillaan ollen oli pallo ollut noin 1250 metrin korkeudessa.
keskiviikko 16. syyskuuta 2009
Onnellinen ilmamatka Pietarista Pohjois-Karjalaan
Halusin linkata erinomaisen sivuston Joensuun historiasta. Aasinsiltaa hakiakseni työnsin sanan Joensuu historiallisen sanomalehtikirjaston hakuun ja löysin tämän uutisen Laatokka-lehdestä 8.9.1910: (Samasta numerosta löytyy myös emäntäkoululaisten matkakertomus Pohjois-Karjalan maanpinnalla)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti