lauantai 27. syyskuuta 2008

Höyrylaivoista

Kamariherran reissuilun takia tuli tarvetta tutustua höyrylaivahistoriaan. Helka-haku tuotti vihjeen Helsingin yliopiston gradusta. Kun tuli Topelian suunnalle muutakin asiaa torstaina, niin kävin tutustumassa Kari Jokisen tuotokseen Suomen rannikoiden höyrylaivaliikenteen varhaiset vuodet 1837-1854. Samaan hintaan sain julkkisbongauksen: Mirkka Lappalainen lainasi vieressäni osia Stockholms tänkeböcker –sarjasta.

Jokisen gradu osoittautui mallikkaaksi koosteeksi. Jos olisin halunnut perehtyä aiheeseen vielä perusteellisemmin, tietäisin nyt miten vähän kirjallisuutta on tarjolla. Ja lähteitä muutenkin. Jokinen oli pääasiassa turvautunut vanhoihin sanomalehtiin, mutta onnistunut rakentamaan niistä monipuolisen ja sujuvan esityksen.

Yksi arkistolähteistä oli Kansallisarkistossa säilytetyt Turun ja Helsingin poliisilaitosten luettelot ilmoittautuneista ulkomaalaisista. Gradun lähdeluettelossa niiden vuodet oli klimpitetty yhteen, joten poikkesin toiverikkaana KA:n luettelohuoneeseen. Siellä sain valitettavasti todeta, että luetteloita oli pääasiassa tallessa Helsingistä. Ei auta tähän hätään, eli Kamariherran lisäjäljitykseen.

Olettaen, ettei kukaan muu ole innostunut aiheesta julkaisemaan perusteellista teosta Jokisen kirjallisuustutkimuksen jälkeen, niin täytyy todeta, että tämänkin gradun teksti olisi ansainnut laajemman jakelun kuin yhden kappaleen Topelian varastossa.

(Itse reissasin alkuviikosta Muumimaailmaan (töiden takia!). Ihana syysilma ja oletettavasti rauhallisempaa kuin kesällä samassa maisemassa. Edellä mainitut höyrylaivat kulkivat samassa meressä, joka näkyy alla olevassa kuvassa. Ja tällä aasinsillan puolikkaalla tässä siis esitettäköön.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti