sunnuntai 9. joulukuuta 2018

Pääkallojen ei pitäisi olla ruotsalaisilla?


Lokakuun puolivälissä näin sosiaalisessa mediassa ensimmäistä kertaa vetoomuksen AUTTAKAA PAKOTTAMAAN RUOTSIN VALTIO PALAUTTAMAAN SUOMESTA HAUTARYÖSTETTYJEN VAINAJIEN JÄÄNNÖKSET TAKAISIN KOTIKYLIENSÄ KIRKKOMAIDEN MULTAAN!

Kittos Aira Roivaisen twiitin tietooni tuli, että asiasta oli kirjoitettu Pielavesi-Keitele -lehdessä 26.10. kotisivulla ja 31.10. paperilehdessä. Verkkojuttuun jätetty kommentti Karoliiniselta instituutilta julkaistiin paperilehdessä. Instituutti totesi aloittaneensa "vuonna 2015, oma-aloitteisesti, laajan historiallisen kartoituksen, jolla nimenomaan haluttiin selventää kokoelmien historiallista taustaa. Tämä työ on jo nyt johtanut moneen palautukseen. [...] Palautukset viivästyvät muun muassa sen takia, että KI haluaa suorittaa vaadittavat taustaselvitykset erittäin perusteellisesti."

Lisäksi verkkojutun kommenteihin on jätetty tieto paperilehdessä 14.11.2018 julkaistusta artikkelista, jossa haastateltu arkeologi Juha Ruohonen oli todennut Retziuksen keränneen luita Pangansalon saaren kaakkoiskärjestä eikä kyseisenä aikana käytössä olleesta hautausmaasta. Karolinska institutet ajoittaa kallot esikristilliselle ajalle, eli muinasi DNA:sta kiinnostuneet tuskin niitä haluavat oitis haudata.

Muita paikallislehtien juttuja ei ole tullut eteeni. Valtakunnallista näkyvyyttä syntyi eilen Iltalehdessä julkaistuista artikkeleista, jotka verkkosivuillaan Rotututkijat ryöstivät suomalaisten hautoja - Ruotsalaiset eivät suostu palauttamaan pääkalloja, vaikka omaiset niin vaativat: ”Olemme saaneet väheksyviä vastauksia” ja Karoliininen instituutti ei luovu suomalaisten haudoista ryöstetyistä kalloista, vaikka muille maille palautuksia on tehty - ”Suomi ei kuulu tähän joukkoon" ja Rotututkija ryösti suomalaisten hautoja todistaakseen, että ruotsalaiset ovat puhtain rotu - Ruotsilla on synkkä historia rotuopin johtomaana.

Näistä viimeinen loppuu "Iltalehti uutisoi aiemmin, ettei Suomesta vietyjä kalloja ole vieläkään palautettu omaisten pyynnöistä huolimatta." Todellisuudessa ensimmäisessä jutussa, johon viitataan, puhutaan (otsikkoa lukuunottamatta) "mahdollisista omaisista". Samaisen jutun mukaan "Suurin osa, eli 40 noista instituutin kalloista, on peräisin Pirkanmaalla sijaitsevan Pälkäneen vanhan kirkon hautausmaalta. Seitsemän on kaivettu Pielavedeltä, kolme Rautalammilta ja kaksi Enosta tai saatu vaihdossa Helsingin yliopiston anatomian laitokselta."

Mielenkiintoisesti mediajutuissa ei mainita ollenkaan Timo Lyyran lokakuussa julkaisemassa kuulutuksessa mainittuja Uppsalan ja Lundin yliopiston kokoelmia. Ne säästyvät julkisuudelta, kun eivät lähteneet sinne kommentoimaan?

Sen paremmin toimittajat kuin ruotsinsuomalaiset eivät tunnu kantavan huolta Luonnontieteellisen museon vintillä olevista suomalaisista luista.

Kuva yllä on Retziuksen esitelmän Finnarnes cranieform selostuksesta, joka julkaistiin lehdessä Öfversigt af Kongl. vetenskaps-akademiens förhandlingar. Årg.4, N:o 7 (1847). Sen aluksi todetaan, että Retzius oli tutkimuksellaan auttanut Carl von Haartmania, jonka 29.4.1845 Tiedeseuralle pitämä esitelmä Försök att bestämma den genuina racen af de i Finland boende folk, som tala finska oli julkaistu sarjassa Acta Societatis Scientiarum Fennicae edellisenä vuonna Helsingissä. Ruotsin rotuopillinen historia ei kaipaa kaunistelua eikä unohdusta, mutta sietäisi muistaa oma osuutemme asiassa. Wikipediassa Carl Daniel von Haartmanin "edistyksellisyys" rotuopissa puuttuu suomenkieliseltä sivulta, mutta on mukana ruotsinkielisellä.

Aiemmin aiheesta blogissa:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti