tag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post2877792087322049221..comments2024-03-27T13:42:57.087+02:00Comments on Sukututkijan loppuvuosi: Kartano maisemassa, kartanomaisenaKaisa Kyläkoskihttp://www.blogger.com/profile/06600668662158114014noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post-45418873504162247902016-03-14T09:15:21.013+02:002016-03-14T09:15:21.013+02:00Kiitos! Olen tosiaan noita karttoja kahlaillut, mu...Kiitos! Olen tosiaan noita karttoja kahlaillut, mutta en muista olenko tuota nimenomaista katsonut. Näyttää poikkeuksellisen yksityiskohtaiselta juuri tuosta kohdasta. Kysymys on niin pienestä detaljista, että vanhemmista kartoista ei tässä kysymyksessä pääosin oikein tahdo olla apua. Mainitsemasi saha (tai ainakin yksi paikalla ollut saha, ensimmäinen siellä kai oli jo 1700-luvun alkupuolella) on merkitty esim. rekognosointikarttaan, joka ajoittuu johonkin 1700-1800-lukujen vaihteeseen, mutta ei senkään paikka tuosta sen tarkemmin selviä, samoilla kohdilla kuitenkin ollaan: <br />http://www.vanhakartta.fi/historialliset-kartat/sotilaskartat/rekognosointikartat-1776-1805/@@mapview?handle=hdl_123456789_21149Mikael A. Manninenhttps://www.blogger.com/profile/00537485868939116489noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post-50973647519283768792016-03-13T20:57:53.914+02:002016-03-13T20:57:53.914+02:00Kosken alue kuului Munkkiniemen kartanon tiluksiin...Kosken alue kuului Munkkiniemen kartanon tiluksiin. Siellä oli Kröckelin olutpanimo, ks. kuva J. K. Kröckel's Bryggeri:<br />http://www.beerfinland.com/suomen_panimot/helsinki.htm<br />joten se esiintyy myös kartanon tiluskartassa:<br />http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=13663851<br />Kartta on varmasti ennestään tuttu, mutta mainitsen sen nyt kuitenkin varmuuden vuoksi.<br /><br />Itselleni ei ole tullut vastaan tietoa uoman muuttamisesta, mutta patojärjestelyjen takia (vesimylly) varmasti ihan mahdollista. Vesisahakin ollut jossain lähettyvillä jossain vaiheessa.Alex Snellmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post-19821471700688646972016-03-12T18:01:19.007+02:002016-03-12T18:01:19.007+02:00Ei kestä! Harmillissti itseäni eniten kiinnostava ...Ei kestä! Harmillissti itseäni eniten kiinnostava kohta 1800-luvun kartassa, eli Mätäjoen linjaus Strömbergin putouksen kohdalla menee juuri kahden karttayhdistämiskohtaan missä eri lehdet eivät mene yksiin.. Joskus tuosta näkee minittavan, että joen uomaa olisi tuossa kohdin muutettu eli että putous olisi keinotekoinen, mutta mitään varmaa en tästä ole löytänyt. Jos joissain tulee vastaan niin otan tiedon kiitollisuudella vastaan.Mikael A. Manninenhttps://www.blogger.com/profile/00537485868939116489noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post-45743755738346015262016-03-12T12:08:36.048+02:002016-03-12T12:08:36.048+02:00Kiitos!Kiitos!Kaisa Kyläkoskihttps://www.blogger.com/profile/06600668662158114014noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2386501475304894027.post-68876985416926127292016-03-11T22:41:02.595+02:002016-03-11T22:41:02.595+02:00Tässä kartta, jossa nykytiestö on tuon linkkaamasi...Tässä kartta, jossa nykytiestö on tuon linkkaamasi kartan päällä. Pientä heittoa on vain tuolla koilliskulmassa, missä rautatie- ja tielinjaukset eivät mene aivan yksiin. Muuten kyllä näyttäisi menevän varsin hyvin. Raja ei kulje Huopalahdentien linjaa vaan siitä hieman itään: https://www.dropbox.com/s/01g2zyjqac3mjoy/Munkkiniemi.jpg?dl=0Mikael A. Manninenhttps://www.blogger.com/profile/00537485868939116489noreply@blogger.com