torstai 7. heinäkuuta 2022

Yleisen näyttelyn vierailijoiden ulkonäkö

Museoviraston digitoimassa kuvakollaasissa (CC BY 4.0) on suomalainen talonpoika (7) ja näyttelyvieraita (10)

Jälkimmäisissä turnyyrit eivät ole kovin selvästi esillä, mutta niiden näkemiseen sopii Ilmarisessa 20.9.1876 julkaistu huomio:
Ihmisiä on täällä, kute tavallisesti paljon liikkeellä. Näyttelyssä oikein vilisee pönäköitä herroja ja muodin mukaisia naisia. 
 
Usean kaunottaren selässä näkee hirveän suuret rakennukset, jotka ensimmältä tuottivat minulle sellaisen näköhairahduksen, että olin vähällä juosta avuksi sentähden että pelkäsin tuon kallistuvan olennon putoavan nokillensa katukiviin. 
 
Toisellainen erehdys taas tapahtui eräälle limonadin myyjälle, jolta muuan kolme "daamin" seuraama herra pyysi tuota virkistävää juomaa sanoen: "anna minulle vettä?" Myyjä vastasi tuohon pyyntöön yhtä klassillisesti: "juo minun herrani, minä juotan kamelisikin!" Tästä näet veikkoseni, että tuo uuden aikainen muoti tuottaa monta erhetystä, vaan että se antaa jonkimmoista vahviketta Darwinin opille ja näyttää ihmiskunnan kehittyvän takaisin alkuperäiseen tilaansa, joten siis tuon suuren järkiniekan teoria todistuu praktikassa.

Ei kommentteja: