maanantai 1. lokakuuta 2018

"En tätä kuvaani anna ylpeydestä"

Yllä näkyvä kuva julkaistiin Johan Westerbackin lehdessä Nuorukainen 12/1878 ja sitä seurasi omaelämäkertansa. Nimikirjoituksen jälkeen oleva alaviite selventää, että "En tätä kuvaani anna ylpeydestä, vaan lapsen rakkaudesta." Myöhemmin hän lisää, että "Muotokuvani on ikäänkuin Nuorukaista kirjoittaessani."

Westerbackin vuonna 1897 päättyneestä elämästä voi lukea Wikipediasta, mutta oma versionsa vuonna 1878 kuului seuraavasti:
Lyhy elämäni aika on 47 vuotta, olen syntynyt 26.12.1832 Karijoella köyhässä torpassa, jossa lapsuuteni viattomuuden ajan elin, sitten 16 vuotiaana muutin Kristiinan kaupunkiin oppiin, jossa olin 6 vuotta, ja opein kaikenlaisiin synnin harjoituksiin, Jumala paratkoon. Siitä muutin Tampereelle jossaolin taas 6 vuotta, ja aivoin avioliittoon, mutta morsiameni kuoli kuin olimme 2 kertaa kuulutettu, vaan ennen kuin vuosi oli ummessa, niin menin avioliittoon nykyisen vaimoni kanssa. — Lapsia on ollut 10 kaikkiansa, 4 poikaa ja 6 tyttöä, joista 3 poikaa ja 1 tyttö on kuollut. Ja tuoreena kivistelee vielä se haava, jonka rakkaan poikani Jannen kuolema teki, joka hukkui 17.6.1878. Siis on elossa 6 lasta, 1 poika ja 5 tyttöä. Jesus heitä siunatkoon!
Tampereelta muutin Alavolle, jossa taas olin 6 vuotta, ja tänne Raaheen muutin sieltä, ja täällä olen nyt elänyt 14 vuotta. Elämäni vaiheissa on että Kristiinassa putosin syvään kaivoon, Kaarijoella olin hukkumaisillani, ja Tampereella ajoin nurin, joissa hengen vaaroissa Jumala kuitenkin armossa pelasti. Raaheessa ensivuonna olin kuolemaisillani, vaan Jumala lisäsi ikääni. — Tunnen nuhteita on ollut lapsuudesta asti, vaan Tampereella ollessani tulin keviään herätykseen, ja siitä pian iloiseen uskoon Jesuksen päälle, Lutheerin ja Hedberg'in kirjoista. Uskon lapsuudessa kirjoitin 2 pientä vihkoa "Kristillisiä tutkinnoita", sekä sittemmin "Lyhyjä tutkinnoita." Nyt olen "Nuorukaista" kirjoittanut 14 vuotta, jota aivon pitkittää elämäni loppuun asti. "Raamatun tutkinnoita" on seurannut Nuorukaisen kanssa 12 vuotta, josta 1 osa on valmis, ja toista tulee parasta aikaa. Suuren tunnen heikouteni, vaan Jumala on ollut väkevyyteni! Ja tähän asti on Jumala minua auttanut!
Kiinnostuitko miehestä? Lisää tietoa on Raahen museon blogitekstissä. [Korjaus 2.10.2018. Oli siis aikanaan, mutta enää ei linkki toimi. En muista koska olen viimeksi tarkistanut. Korjaus myöh: Raahen museolta vastaus virka-ajan ulkopuolella. Sivustonsa oli uusittu viime perjantaina. Linkki korjattu.]

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä kiinnostuin, mutta lisäämäsi linkki ei toimi? ”Pyydettyä sivua ei löytynyt.”

Kaisa Kyläkoski kirjoitti...

No voi kuustoista, linkki oli hapertunut varastoinnissa ja olisi pitänyt tarkistaa enne julkaisua. Pahoitteluni!