tiistai 21. helmikuuta 2017

Merihistoriallista antia

Perjantaina jätin Tukholmassa arkistot rauhaan ja suuntasin museoihin ennen kotimatkaa. Aloitin Sjöhistoriskasta, joka avasi ovensa jo klo 10. Aikataulun lisäksi sinne houkutteli näyttely Resenärerna, joka kertoo Ruotsin Itä-Intian kauppakomppanian matkoista. Heti aluksi sanottiin, ettei komppaniasta ole suuremmin asiakirjalähteitä, mutta esineiden, autenttisen kuvamateriaalin ja päiväkirjasitaattien avulla oli luotu varsinainen aikamatka Göteborgista Cadizin, Kapkaupungin ja Jaavan kautta Kiinaan.

Monet päiväkirjalainaukset ovat nykysilmin rasistisen oloisia ja ruotsalaiseen tapaan niitä kyseenalaistettiin virikekysymyksin.
Näyttelyarkkitehtuurissa suorakulmainen tila edusti elämää laivalla, josta tehtiin sivutiloihin koukkaukset edellä mainittuihin satamiin ja lopuksi suorakulman päädystä avautui Kiina.
Sisällön omaksumista auttoi vähän ennen matkaa kuuntelemani museon podcast, josta opin, ettei komppanian matkojen päätarkoituksena ollut tuoda Ruotsin aatelisille posliiniastiastoja, vaan teetä, joka salakuljetettiin Englannin markkinoille.

Toinen vaihtuvan näyttelyn tila oli suljettu ja muu osa museosta näytti tutulta aiemmilta vierailuilta (ainakin 2011). Kierrellessäni puolihuolimattomasti sattumalta ja onnekkasti kiinnitin huomioni pienoismalliin ja luin kyltistä sen olevan "Roslagsskutan", jonka mallia tehtiin 1600-luvulta 1900-luvun alkuun. Tällaisia siis oli käytössä Petter Sundin ympäristössä pakolaisvuosina. Ja kuutin omisti Petterkin, sillä edellisinä päivinä lukemissani oikeusjutuissa mainittiin varkaus kajuutasta. Jos (kuten oletan) ihmishahmot pienoismallissa olivat samassa mittakaavassa kuin aluskin, ei paatti ollut ihan pieni. Olisiko sillä voitu tehdä paluumatka Helsinkiin rauhan tultua?
1802-projektin alkuvaiheessa visioin, että kuninkaallisia kuljettaneet jahdit olisivat olleet museon ala-aulassa esillä olevan Amphionin kaltaisia. Museoon lähettämäni tiedusteluun sain vastauksen, joka tuotti pettymyksen. Jahdit olivat pienempiä. Mutta tein silti kunniakierroksen Amphionin ympäri.

Ei kommentteja: