perjantai 13. maaliskuuta 2015

Napinreiästä kuvattua

Pyöreissä kuvissa on sitä jotain, joten SLS:n digitoimat kaupunkikuvat ovat pysyneet aktiivisessa muistissani hyvin. (Ja joitakin niistä tuli mukaan häkkäysharjoitukseenikin.) En ollut kylläkään koskaan kiinnittänyt mitään huomiota kuvaajan nimeen (Nils Wasastjerna) tai miettinyt miten hän oli saanut kadulla kulkijoista niin rentoja otoksia.

Selvennystä tuli Helsingin kaupunginmuseon tuoreesta Työn alla -kirjoituksesta Salapoliisikamera. Ennisofia Salmela ei varsinaisesti siinä paljasta, miten hän tuli siihen tulokseen, että vedokset laatikossa ”Salapoliisikamerakuvat 1890–1891” olivat nimenomaan Wasastjernan. Mutta miehen tiedetään käyttäneen salapoliisikameraa.

Tämä olisi selvinnyt myös pari vuotta sitten julkaistusta Valokuvataiteenmuseon Kokoelmanostosta Salaa Ahvenanmaalla. Toisin kuin kaupunginmuseon jutussa, tässä tuodaan esiin myös muut kuin omat kokoelmat:
Pyöreisiin kuviin tallentui mm. Esplanadilla flaneeraavaa herrasväkeä. Vedoksina näitä kuvia on Svenska Litteratursällskapet i Finlandin kokoelmissa, ja niitä voi katsella tästä linkistä. Wasastjernan Helsinki-kuvien negatiiveja taas säilytetään Helsingin kaupunginmuseossa, jonka johtajana hän toimi yli kaksi vuosikymmentä Ahvenanmaalla vietetyn kesän jälkeen.
Piileksiiköhän jossain SLS:n tuottama teksti, jossa esitellään Wasastjernan kuvat ja kamera? Minulla on muistikuva heidän lehdessään Källan käytetyistä pyöreistä valokuvista, mutta en löytänyt aivan ajatuksieni mukaista aukeamaa. Pyöreitä kuvia toki, vuoden 2010 juhlanumerosta.
Nämä otokset eivät kuitenkaan ole Nils Wasastjernan vaan kuvaaja on Alice von Willebrand. (Hänen poseerauksensa Helsingin kaupunginmuseon verkkonäyttelyssä on huomattavasti jäykempi.) En löydä Alice von Willebrandia Valokuvataiteenmuseon Kuka kuvasi -tietokannasta. Mielenkiintoista olisi tietää oliko hänellä oma kamera vai lainasiko mahdollisesti Wasastjernan laitetta.

Ei kommentteja: